PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojové tendence a aktuální problémy vzdělávání - OD0102135
Anglický název: Development Trends and Current Problems in Education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (05.09.2017)
Cílem předmětu je uvést studenta do širších souvislostí vzdělávací reality, syntetizovat aktuální dílčí témata pedagogických subdisciplín a uchopit je v aplikační rovině k přírodovědnému vzdělávání. Předmět se zabývá vývojem, aktuálními problémy a současnými trendy ve výchově a vzdělávání. Posuzuje historický, společenský a politický kontext ve vztahu k perspektivám vzdělanostní společnosti. Kriticky jsou analyzovány přínosy a rizika konkrétních zásahů vzdělávací politiky.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (05.09.2017)

BERTRAND, Y. (1998) Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.

DLOUHODOBÝ záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR. Praha: MŠMT, 2010.

HAVLÍK, R. & KOŤA, J. (2007) Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.

ILLICH, J. (2001) Odškolnění společnosti. Praha: SLON.

KELLER, J. & TVRDÝ, L. (2008) Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství.

KLESAJÍCÍ výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Zpráva spol. McKinsey&Company, 2010 (nepublikováno)

LIESSMANN, K., P. (2008) Teorie nevz

dělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia.

LORENZ, K. (1990) 8 smrtelných hříchů. Praha: Panorama.

PRůCHA, J. (1999) Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál.

PRůCHA, J. (ed.) (2009) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

Straková, J., Tomášek, V. & Palečková, J. (1998) Mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělání. Souhrnné výsledky žáků posledních ročníků středních škol. Praha: VÚP.

Straková, J. et al. (2002) Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: ÚIV.

ŠTECH, S. (2013) Když je kurikulární reforma evidence less. Pedagogická orientace, 23(5).

TOMÁŠEK, V. et al. (2008) Výzkum TIMSS 2007. Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci? Praha: UIV.

URBÁNEK, P. (2004) Vzdělávací politika a pedagogický výzkum. Liberec: TU v Liberci.

Výsledky českých žáků v mezinárodních výzkumech 1995 - 2000. Praha: ÚIV, 2002.

WALTEROVÁ, E. (2006) Srovnávací pedagogika: vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: UK.

ZÁVĚREČNÁ zpráva podskupin NERV pro konkurenceschopnost a podporu podnikání. Kapitola III – Vzdělanost. Praha: MŠMT, 2011

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (05.09.2017)

Znalost odborné terminologie a dovednost chápat pedagogické jevy, na základě výzkumných nálezů kriticky analyzovat, zhodnocovat aktuální témata školské politiky, a to v aplikaci k přírodovědnému vzdělávání. Absolvent kurzu bude schopen kritické analýzy aktuálních jevů vzdělávací politiky v historickém, vývojovém i srovnávacím kontextu. 

Na základě prostudované literatury vypracovat studii (rozsah 6-8 stran).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK