Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Cílem předmětu je, aby studenti: (a) seznámili se s přístupy kvalitativního výzkumu (ukotvená teorie, případová studie, fenomenologie, klasická etnografie, ..)(b) pochopili, jak se postupuje v kvalitativním výzkumu a byli schopni posoudit výhody a nevýhody těchto postupů ve srovnání s tradičními kvantitativními metodami(c) pochopili, na které výzkumné otázky je vhodné hledat odpovědi kvalitativním výzkumem(d) seznámili se s různými cestami získávání kvalitativních dat (např. individuální/společná interview; pedagogické deníky; zápis reflexí, ...) a chápali slabiny každého z přístupů(e) věděli, jak data shrnout (např. do tabulek) a hledali různé možnosti vyvozování závěrů(f) pochopili možnosti a limity akčního výzkumu(g) seznámili se s možnostmi použití kombinace kvantitativních a kvalitativních metod v akčním výzkumuSamostudium studentů bude směřovat ke zpracování obhajitelného a realizovatelného projektu kvalitativního nebo akčního výzkumu k tématu disertační práce, ve kterém bude přesně stanoven způsob získání, sumarizace a analýzy kvalitativních dat. Projekt musí být prodiskutován a obhájen na závěrečném workshopu.
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
An objective of the course is to enable students:(a) to acquaint with various ways of the qualitative research (anchored theory, narrative telling and stories, classical ethnography, ..),(b) to understand various procedures of the qualitative research and to be able to consider all pros and cons of each of these methods compared with the traditional quantitative methods,(c) to understand which research questions are suitable to apply qualitative research to find the corresponding answers,(d) to learn various methods of the qualitative data gaining (i.e. individual/common interview; pedagogical diaries; reflections report, ...) and to understand weaknesses of each of the approaches,(e) to know how to organize data (using tables for instance) and to be able to find various possibilities of a conclusion deduction,(f) to understand opportunities and limits of an action research, (g) to familiarize with possibilities of using of combination of quantitative and qualitative research methods in an action research.Students study will be directed towards processing of tenable and realizable project of qualitative or action research related to the topic of the student's dissertation. It is necessary to exactly give a way of gaining, summarization and analysis of qualitative data. The project must be discussed and defended in the final workshop.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Doporučená: NEZVALOVÁ, L. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53, 2003. č. 3, 300-308..
Doporučená: ELLIOTT, J. Educational Action Research. 1993..
Doporučená: KELLY, E. & LESH, R. (EDS.). Handbook of research design in mathematics and science education. Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum Associates , 2000..
Doporučená: HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005. 408 s..
Doporučená: ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. A KOL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. 374 stran..
Doporučená: BOGDAN, R.C, BIKLEN, S.K. Qualitative Research in Education. An Introduction to Theory and Methods. Third Edition. Needham Heights : A Viacom Company, 1998. 276 s..
Doporučená: DENZIN, N.K. & LINCOLN, Y.S. The Sage Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks : Sage Publications, 2005. 1142 s..
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Zpracování projektu akčního výzkumu.
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Oral examination
Essay
Student performance assessment
Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
1) přístupy kvalitativního výzkumu (ukotvená teorie, narativní vyprávění a příběhy, klasická etnografie, ..), 2) postupy v kvalitativním výzkumu, výhody a nevýhody těchto postupů ve srovnání s tradičními kvantitativními metodami, 3) výzkumné otázky vhodné pro aplikaci kvalitativního výzkumu, 4) různé cesty získávání kvalitativních dat (např. individuální/společná interview; pedagogické deníky; zápis reflexí, ...), slabiny každého z přístupů, 5) zpracování dat (např. do tabulek), různé možnosti vyvozování závěrů, 6) možnosti a limity akčního výzkumu, 7) možnosti použití kombinace kvantitativních a kvalitativních metod v akčním výzkumu 8) závěrečný workshop, obhajoba projektů.
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
1) the aproaches of the qualitative research (anchored theory, narrative telling and stories, classical ethnography, ..), 2) procedures in the qualitative research, their pros and cons compared with the traditional quantitative methods, 3) research questions suitable to apply the qualitative research to find the corresponding answers, 4) various methods of the qualitative data gaining (i.e. individual/common interview; pedagogical diaries; reflections report, ...), weaknesses of each of the approaches, 5) data processing (using tables for instance), various possibilities of a conclusion deduction, 6) opportunities and limits of an action research, 7) possibilities of using of combination of quantitative and qualitative research methods in an action research. 8) final workshop, defenses of projects.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Ústní zkouška
Esej
Analýza výkonů studenta
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)