Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Předmět aplikuje konkrétní biologickou problematiku do oblasti obecné i speciální didaktické přípravy.
Cíl: (1) rozvíjet schopnost vytvářet, ověřovat a kriticky hodnotit metodiky užívané ve výuce přírodopisu a biologie při vedení školních biologických pokusů, pozorování a demonstrací na základě analýzy kurikulárních dokumentů.
(2) schopnost vypracovat metodiku jak určitý biologický jev nebo děj didakticky účelně demonstrovat.
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
The course applies particular biological issues to the area of general as well as particular didactic training.
Aims:
(1) to develop the ability to create, verify and critically asses methods used in biology education during conducting school experiments, observations and presentations based on analysis of curriculum documents
(2) to be able to compose a methodology of effective presentation of particular biological phenomenon.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Doporučená: Baer H. W.:. Biologické pokusy ve škole. Praha, SPN. 1968.
Doporučená: Morgan J.G., Carter M.E.B. Investigating Biology,1996, The Benjamin/Cumming Publishing Company, In. , 2. vydání, ISBN 0-8053-1944-1.
Doporučená: Kukenthal W., Renner M.:. Leitfaden für das Zoologische Praktikum. Jena, Gustav Fischer. 1999.
Doporučená: Petty, G. Moderní vyučování. 2004, Portál s r. o., 380 s., ISBN80-7367-172-7.
Doporučená: Molish H., Biebl R.:. Praktická cvičení a pokusy s rostlinami bez přístrojů. Praha, SPN. 1975.
Doporučená: Hadač E. a kol.:. Praktická cvičení z botaniky. Praha, SPN. 1967.
Doporučená: Altmann A., Lišková E.:. Praktikum ze zoologie. SPN, Praha. 1979.
Doporučená:Science & Technology Education Library - Teaching and Learning in the Science Laboratory, Springer Netherlands, Volume 16, ISSN 1572-5987.
Doporučená: Cangelosi J.S. Strategie řízení třídy, 1994, Portál, 289 s., ISBN 80-7178-083-9.
Doporučená:Učebnice přírodopisu a biologie, metodické příručky a další dle aktuální nabídky.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Analýza výkonů studenta
Seminární práce
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Student performance assessment
Seminar work
Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Předmět aplikuje konkrétní biologickou problematiku do oblasti obecné i speciální didaktické přípravy. Předmět je koncipován tak, aby studenti byli schopni provádět analýzu pokusů, pozorování a demonstrací z hlediska jejich teoretického zázemí a metodicko-didaktických souvislostí (včetně návazností na kurikulární dokumenty). Studenti se naučí zásadám a vedení školních experimentů tak, aby v sobě vyváženě zahrnovaly vědeckou, technickou a didaktickou složku. Naučí se koncipovat laboratorní úlohy ověřovací, důkazové, praktické a výzkumné a realizovat je ve školní praxi. Kurs zároveň reprezentuje i experimentální dílnu, ve které studenti na zadání učitelů nebo na základě vlastních návrhů koncipují netradiční demonstrace a pokusy (dosud neuváděné v učebnicích) na podporu motivace, názornosti výuky či na podporu rozvoje znalostí a praktických dovedností žáků v oblasti biologie. Vedlejším průběžným výstupem kurzu je postupné budování elektronické databáze publikovaných i originálních metodik školních pokusů, pozorování a demonstrací ve výuce biologie.
Poslední úprava: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
The course applies particular biological issues to the area of general as well as particular didactic training. The course is designed to provide students with skills to analyze experiments, observations and presentations in view of their theoretical background and methodology-didactical contexts (in relation to the curriculum documents). Students will grasp the principles of conducting school experiments with all components (scientific, technical and didactic) in balance. They will be able to design laboratory assignments with various roles (practical, research, verifying or providing evidence) and implement these in school practice. The course also represents experimental workshop enabling students to design nontraditional demonstrations and experiments in order to boost illustrative nature of education, students´ motivation, growth of knowledge and practical skills in biology. Subsidiary outcome of the course is a gradual buildup of electronic portfolio of published and original methodologies of school experiments, observations and demonstrations in biology education.