PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Diskurz z didaktiky biologie - OD0102107
Anglický název: Discourse in didactics of biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Petr Dostál, CSc.
RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2018)
Cílem kurzu je seznámit studenty s historií a současností didaktiky biologie zejména se zaměřením na provedené a probíhající výzkumy v této vědní oblasti.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2018)

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.

KALHOUS, Z. – OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.

JANÍK, T. – STUCHLÍKOVÁ, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, 5-32.

VAŠUTOVÁ, J.: Oborové didaktiky pod drobnohledem. In: TNTEE, Výsledky interdisciplinárního semináře pedagogiky. Pedagogika, 2000, r. 50, č. 1, s. 351-55.

KOTÁSEK, J. a kol.: Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, r. 50, č. 1, s. 23-35.

LANG, J.: K problematice výuky biologie na VVŠ a odborných školách. In: Biologie II, Praha UK PedF 1969, s. 159-166.

DOSTÁL, P.: Didaktika biologie na počátku 3. tisíciletí. In: Didaktika biologie a didaktika geologie – současnost a perspektivy, sborník z mezinárodní konference ve dnech 11.-13.9.2001, Praha, s. 7-12.

DOSTÁL, P. Didaktika biologie – vývoj a současnost. Scientia in educatione 1(1), 2010, 125-132.

Pavlasová, L. (2015). Disertační práce se zaměřením na didaktiku biologie v České republice v letech 2004–2013. Scientia in educatione, 6(2), 4-15.
 
Papáček, M., Čížková, V., Kubiatko, M., Petr, J., & Závodská, R. (2015). Didaktika biologie: didaktika v rekonstrukci. Oborové didaktiky: vývoj–stav–perspektivy (225–257). Brno: Masarykova univerzita.

ALTMANN, A., ŠULA, J.; ŘEHÁK, B. – publikace z let 1960 – 1990

Další odborná literatura bude zadávána během studia.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (26.10.2019)

ústní zkouška v rozsahu sylabu kurzu

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2018)

Obsah kurzu: Historie vzniku a vývoje didaktiky biologie u nás – její pojetí významnými představiteli (Úlehla, Příhoda, Fendrych, Řehák, Junger, Šula, Altmann, Lang). Didaktika biologie a přírodních věd ve světě. Didaktika biologie jako učební předmět a pedagogická vědní disciplína. Vztah oborové didaktiky přírodních věd a obecné didaktiky. Vztah didaktiky biologie a biologických vědních disciplín. Předmět, cíle, metody a výsledky výzkumů v didaktice biologie. Systém vědních poznatků a problémy jejich didaktické transformace.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2018)

účast na seminářích, seminární práce, ústní zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK