PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogický diskurz - OD0102105
Anglický název: Discourse in pedagogy
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2018)
Cílem kurzu je (1) objasnit podstatu proměny výchovy a vzdělávání v rovině pedagogických teorií a reflexe zkušenosti, (2) vymezit aktuální otázky a přínosy pedagogických věd a rozvinout pedagogické myšlení v interpretaci pedagogických výzkumů a (3) rozvinout schopnost integrovat obecné pedagogické poznatky do vzdělávání v biologii.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2018)

Povinná literatura:

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. (207 s.). ISBN 80-85931-79-6.

DELORS, J. Učení je skryté bohatství. Praha : ÚIV, 1997. (125 s.)

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha : Portál. 2000. ISBN 80-7178-290-4.

MAŇÁK, J. ; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno . Paido, 2003. (219 s.) ISBN 80-7315-039-5.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem : Co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přepracované vydání. Praha : UK PedF, 2007. (76 s.) ISBN 978-80-7290-325-2.

Doporučená literatura:

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. (495 s.) ISBN 80-7178-170-3.

PRŮCHA, J.(ed) Pedagogická  encyklopedie. Praha:  Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.

RÝDL,K.  Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno : Marek Zeman, 1994.(264 s.)  ISBN 80-900035-8-3.

RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha : ISV, 2003. (282 s.) 80-86642-17-8.

SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315060-3.

ŠTVERÁK,V., ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha : Karolinum, 1999.

ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava : Iris 1995. (276 s.) ISBN 80-88778-15-8.

VÁŇOVÁ, M. Srovnávací pedagogika. Praha : VŠ J.A. Komenského, 2003. (87 s.) ISBN 80-86723-12-7.

VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. (190 s.) ISBN 80-7315-082-4.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (26.10.2019)

ústní zkouška v rozsahu sylabu kurzu

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2018)

1. Pedagogika jako věda, předmět pedagogiky. Struktura pedagogických disciplín. Základní koncepty pedagogiky, determinanty a kontexty výchovy a vzdělávání.  Aktuální problémy výchovy a vzdělávání.
2. Metodologie pedagogiky. Základní metodologické přístupy (kvalitativní, kvantitativní, smíšený výzkum). Proces pedagogického výzkumu. Pedagogická terminologie.
3. Cíle vzdělávání. Celoživotní učení. Úrovně vzdělávání podle ISCED. Vzdělávací systémy a jejich srovnání. Český vzdělávací systém. Evropský kontext vzdělávání.
4. Teorie školské/vzdělávací reformy. Reformní pedagogické směry, jejich kritická analýza a podněty pro současné vzdělávací prostředí. Kurikulární politika. Současná kurikulární reforma, její podstata, cíle, přínosy a rizika.
5. Funkce školy Kultura školy, diferenciace, individualizace, kooperace a participace. Problémy života školy (kázeň, vrstevníci, šikana, média, multikulturní problematika, evropská dimenze).
6. Vyučování jako interakce. Pojetí žáka a nové role učitele. Projektování a pedagogické hodnocení.  Aktivitující výukové strategie.
7. Teorie profese učitele. Koncept profesionalizace učitelství, přípravné a další vzdělávání učitelů. Aktuální problémy učitelů a pedagogických sborů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (22.10.2018)

účast na seminářích, seminární práce, ústní zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK