PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Současná didaktika anglického jazyka jako prostor multidisciplinární komunikace - OD0101003
Anglický název: Contemporary didactics of English language as a platform for multidisciplinary communication
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Jiné [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: JANCOVI/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2010)
Současná didaktika anglického jazyka jako prostor multidisciplinární komunikace Tento kurz se zabývá širokým spektrem otázek souvisejících s výukou anglického jazyka. Jevy se studují komplexně ve světle vzájemné interakce četných, zejména parolových relevantních disciplín. Škála témat zahrnuje postavení jednotlivých lingvistických disciplín v pregraduálním kurikulu, lingvodidaktickou charakteristiku a specifika učebního textu; didaktickou komunikaci na pozadí komunikace obecně; komunikační model; situační a mentální faktory komunikace; produkce a recepce textu a diskursu; vztah mezi záměrem produktora a porozuměním recipienta; schémata, scénáře a rámce; normy a konvence vzájemné interakce; psanost a mluvenost; různé sociolekty včetně rodových rozdílů v řeči; vztah textových a aktuálně-členských témat v diskursu; metalingvistická komunikace; osvojování mateřštiny dítětem a učení se cizímu jazyku u dětí a dospělých, bilingvismus, jazyk a myšlení, verbální a neverbální komunikace; patologie řeči, centra řeči v mozku, atp.
Literatura - angličtina
Poslední úprava: JANCOVI/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2009)

AITCHISON, J. (1987) Words in the Mind : An Introduction to the Mental Lexicon. Oxford : Basil Blackwell.

AITCHISON, J. (1992) The Articulate Mammal : An Introduction to Psycholinguistics. 3rd ed.: Unwin Hyman

BATES, E., BRETHERTON, I., SNYDER, L. From First Words to Grammar. Cambridge : Cambridge University Press.

ELLIS, R. (1997) Second Language Acquisition, Oxford University Press.

GARMAN, M. (1990) Psycholinguistics. Cambridge : Cambridge University Press.

GEANEY, D. (1996) Discourse Analysis and Related Topics for Teachers of English as a Second Language. Praha, Univerzita Karlova : Karolinum.

GHADESSY, M. (ed) (1995) Thematic Development in English Texts. London and New York: Pinter.

GRICE, H.P. (1975) Logic and Conversation In COLE, P., MORGAN, J.L. (Eds.) Syntax and Semantics, 3, Speech Acts, New York : Academic Press, s. 41-5.

HART, S. (1996) The Language of Animal. New York : Henry Holt.

HEDGE, T. (2000) Teaching and Learning in the Language Classroojm, Oxford, Oxford University Press.

HYLTENSTAM, K., OBLER, L.K. (1989) Bilingualism Across the Lifespan : Aspects of Acquisition, Maturity and Loss. Cambridge : Cambridge University Press.

KESS, J.J.(1992) Psycholinguistics, Psychology, Linguistics, and the Study of Natural Language. Amsterdam : John Benjamins Publishing Company.

Modern Languages: Learning, Teaching, Assesment. A Common European Framework of Reference.(1999) Strasbourg, Council of Europe, Council for Cultural Co-operation, Education Committee

NEBESKÁ, I. (1992)Úvod do psycholingvistiky. Praha : H + H.

RICHARDS, J.E. (Ed.) (1984) Error Analysis : Perspectives on Second Language Acquisition. London: Longman Group Limited.

ROSE, K.R. (2001) Pragmatics in the Language Teaching,, Cambridge University Press.

SCOVEL, T. (1998) Psycholinguistics. Oxford Introductions to Language Study. Oxford: OUP.

SHRUM. L. J., GLISAN, E.W. (2004 ). Teacher´s Handbook: Contextualized Language Intstruction,. Boston: Heinle and Heinle .

SCHIFFRIN, D. (1994) Approaches to Discourse. Oxford; Cambridge: Cambridge University Press.

SMITH, N., TSIMPLI, I.M. (1995) The Mind of a Savant. Oxford : Blackwell.

SPERBER, D., WILSON, D. (1996) Relevance : Communication & Cognition. 2nd ed., Oxford : Blackwell Publishing.

SUTTON-SPENCE, R., WOLL, B.(1999) The Linguistics of British Sign Language. Cambridge : Cambridge University Press.

THIEL, E. (1997) Mluvíme tělem: Řeč těla prozradí víc než tisíc slov. Praha : Knižní klub.

VANDIJK, T.A. (ed.) (1997) Discourse as Social Interaction. 1st vol., London; Thousand Oaks; New Delhi : Sage Pulications.

WALLACE, M. (1998) Action Research for Language Teachers, Cambridge tec., Cambridge University Press.

WERTH, P. (1999) Text Worlds: Representing Conceptual Space in Discourse, Textual Explorations. Person Education Ltd: Harlow, Essen.

WOLL, B. (1990) Sign Language. In: An Encyclopaedia of Language. London- New York, 740-783

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK