PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávací politika a evropská dimenze - OCSY16VP22
Anglický název: Educational Policy and European Dimension
Zajišťuje: Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství (41-UPRPS)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/4, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: distanční
Způsob výuky: distanční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Václav Trojan, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (22.01.2019)
Předmět je zaměřen na základní vstup do problematiky řízení pedagogického procesu. Jde o vymezení předmětu studia a logické zapojení do struktury předmětu v rámci celého oboru školský management. Jde o důležitou část vzdělávání řídících pracovníků, kteří garantují pedagogický proces v rámci vlastní školy. Součástí úvodu je orientace v kontextu, strategiích a cílech vzdělávací politikyČeské republiky, EU a jejich programech. Aktuální problémy řízení pedagogického procesu ve školách jsou vysvětlovány v evropské a národní dimenzi.
Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (22.01.2019)

České vzdělávání a Evropa. Praha: UIV, 1999.
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: MŠMT, 2001.
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2009.
PRŮCHA, J. (Ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007.
Evropská unie a vzdělávání. Příloha UN č. 22 - 23, 2003.
ISCED: Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání. Praha: ÚIV, 1999.
Eurydice: www.euroskop.cz, www.naep.cz, Keydata on Education 2012, Brussel, EU 2012.
Časopisy: Učitelské noviny, Řízení školy, Učitelské listy (elektronické), Orbis scholae, Pedagogická orientace.
Aktuality v médiích, denním tisku a přílohách MFD, LN, HN.
Hörner W. aj. The Education systems in Europe, Springer, 2007.

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (22.01.2019)
  • Evropský kontext vzdělávání; Evropské hodnotové paradigma.
  • Integrační proces a vzdělávací politika EU.
  • Program celoživotního učení.
  • Lisabonská strategie.
  • Klíčové kompetence.
  • Boloňský proces.
  • Charakteristické znaky evropských vzdělávacích systémů.
  • ISCED jako důležitý nástroj pro srovnávání.
  • Jazyková politika, Evropský referenční rámec pro jazyky.
  • Aktuální problémy řízení a evaluace pedagogického procesu v evropské a národní dimenzi.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK