PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poradenská a pedagogická diagnostika - OCSQ21VP06
Anglický název: Counselling and pedagogical diagnostics
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. (29.01.2022)
Studenti budou seznámeni s podobou a průběhem diagnostického procesu v prostředí školy a školských poradenských zařízeních. Seznámí se také se základními typy nástrojů, které se používají k diagnostice v rezortu školství. Seznámí se také s rozdílným přístupem v diagnostice ve školním poradenském pracovišti a školským poradenským zařízení. Dojde k postižení a konkretizaci zakázek ve školním poradenském pracovišti, pedagogicko-psychologické poradně, speciálně pedagogickém centru a středisku výchovné péče, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství). Při konkretizaci zakázek bude kladen důraz na jednotlivá věková období a psychologická diagnostika na jednotlivých pracovištích bude pojímána ve vývojovém kontextu
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. (29.01.2022)

Cílem kurzu se seznámení se s procesem pedagogické a poradenské diagnostiky diagnostiky, tak jak je realizována ve školství.  

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. (29.01.2022)

DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H+H, 1993.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J.. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika Praha: UK PedF 2002.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003.

HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, l989.

HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, L., VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1994.

KUCHARSKÁ, A. Přehled pedagogicko-psychologické diagnostiky dětí v předškolním věku. In Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003, s. 75?87. 

KUCHARSKÁ, A. Kresebné diagnostické techniky v poradenské praxi. In Pedagogicko?psychologické poradenství II: Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 56?93. 

KUCHARSKÁ, A. Profesní poradenství ve školství. In Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 123 ? 142. 

KUCHARSKÁ, A. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v SPC. Praha: IPPP ČR, 2007. 

LAZAROVÁ, B. Prediktivní baterie čtení A. Inizana. Praha: IPPP ČR 2000. 

MATĚJČEK, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991. 

MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992.

MRÁZKOVÁ, J. Sonda do profese školního speciálního pedagoga. Závěrečná práce specializačního studia Školní pedagogicko-psychologické služby. Praha : PedF UK, 2007. 

Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001. 

SVOBODA, J.: Psychodiagnostika dospělých. Praha, Portál 1991. 

SVOBODA, J., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001. 

ŠVANCARA, J. A KOL.: Diagnostika psychického vývoje. Praha, Avicenum 1980.

ŠVANCAROVÁ, D.; KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001. 

ZAPLETALOVÁ, J. A KOL. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v PPP. Praha: IPPP ČR, 2007. 

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2002.

ZPRAVODAJ Pedagogicko-psychologické poradenství. Praha, IPPP ČR, periodikum. 

Další zdroje informací: 

www.psychodiagnostika.cz

www.ippp.cz

www Asociace školní psychologie ČR a SR (etika práce)

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D. (29.01.2022)
Pedagogická a poradenská diagnostika bude dávána do kontextu etap poradenského procesu, kde je kvalitně provedená diagnostika základem navazujících intervencí a terapie. 
 
Základy diagnostiky ve školství 
Diagnostika jako základ navazujících intervencí a terapie (psychologické, pedagogické). 
Poradenské vyšetření. Zásady vyšetření ve školním poradenském pracovišti, specifické diagnostické situace na jednotlivých školských poradenských zařízeních. Okolnosti vyšetření, formulování zakázky. Informovaný souhlas zákonných zástupců. 
Průběh vyšetření, vlastní diagnostický postup. Nepřímé zdroje diagnostiky: informace od rodičů, zdravotní dokumentace, informace ze školy, rozbor školních výkonů. Přímé diagnostické zdroje, diagnostické postupy: anamnéza, pozorování, rozhovor, testování: psychologické testy a zkoušky, speciálně pedagogické testy a zkoušky, didaktické testy a zkoušky. 
Závěr vyšetření: vyhodnocení, analýza záznamů, interpretace, sdělení rodičům, formulace závěru, zpráva. 
Profesní kompetence poradenského psychologie, etický kodex, další vzdělávání a rozvoj v oblasti diagnostiky.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (01.02.2022)

Zápočtový úkol v Moodle, který student musí splnit s 60% úspěšností.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK