PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Somatopedie a metodika somatopedická I - OCRS18UC35
Anglický název: Somatopaedy and its methodology I.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Korekvizity : OCRS18UC23
Je prerekvizitou pro: OCRS18UC36
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)
Duševní konstituce tělesně postiženého jedince v podmínkách ústavní péče i mimo ni, vlivy socializační. Psychická problematika nemoci a specifika zvládání nemoci daná věkem. Psychologická diagnostika u TZP. Nebezpečí (psychické) anaklitické deprese a hospitalismu.
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)

Hájková, V. Podpora  speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním  znevýhodněním, PedF UK, Praha, 2008.

Opatřilová, D., Zámečníková, D.: Somatopedie. Brno: Paido 2007.

Křivohlavý: Psychologie zdraví. Praha: Portál 2003.

Langmaier, Balcar, Špitz: Dětská psychoterapie.  Praha: Portál 2000.

Hruška, J.: Komplexní systém výchovně vzdělávací péče o tělesně postižené děti a mládež. Praha: Septima 1995.

Vítková, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha: IPPP ČR 2001.

Pfeiffer, J. Facilitační metody v léčebné rehabilitaci. Praha: Avicenum, 1976.

Pfeiffer, J. a kol. Rehabilitace, léčebné, pracovní a sociální aspekty. Praha: UK, 1989.

Vojta, V., Peters, Vojtův princip,Praha: Grada, 1995.

Dylevský, I. Funkční anatomie. Praha: Grada, 1998.

Ortopedická protetika - odborný časopis FOPTO (Federace ortopedických protetiků technických oborů).

Monatová, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido 2000.

Vítková, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)

Vliv neurotraumat na psychiku jedince, poúrazové stavy. Důsledky hybného postižení pro socializaci OTZP. Možnosti profesionální přípravy tělesně postižených a jejich pracovní zařazení v současných podmínkách u nás a v zahraničí. Organizace sdružující tělesně postižené. Kvalifikace-rekvalifikace TZP osob, změny v akceptaci postižení, sebereflexe, trénink sociálních dovedností, nezávislý život, volba oboru a vzdělávací cesty, metodika vzdělávání dospělých osob s tělesným postižením. Partnerský a rodinný život OTZP. Základní vyšetřovací a terapeutické techniky v rehabilitaci, základy vývojové kineziologie. Relaxační techniky v rehabilitaci, facilitace, techniky manuální medicíny, metoda Kennyové, PNF, Bobathova metoda, metoda podmiňování, reflexní lokomoce, senzomotorika, Bruggerův přístup. Metody fyzioterapie. Diagnostické a terapeutické postupy u poruch CNS, kloubů, svalů, fascií, kůže, periostu a vnitřních orgánů. Sociální rehabilitace, základní vyšetření a diagnostika, hodnocení kvality života, soběstačnost a komunikace. Ortopedie jako vědní obor, vyšetřovací metody v ortopedii, prevence, terapie, rehabilitace, vrozené a získané vady kostí a kloubů, poruchy svalového aparátu, vady páteře, důsledky metabolických poruch, ortopedická korekce vad pohybového aparátu, protetika - indikace z pohledu rehabilitačního lékaře, technika a ergoterapeuta, osobní protetické prostředky, vývoj, adaptace a údržba. Implantáty a protetika – aktuální vývoj u nás a v zahraničí

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)

seminární práce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK