PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Surdopedie a metodika surdopedická II - OCRS18UC34
Anglický název: Surdopedy and its methodology II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Prerekvizity : OCRS18UC33
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)
Charakteristika komunikačních strategií sluchově postižených školního věku, vymezení vzdělávacích a výchovných programů. Současný systém škol a zařízení pro osoby s postižením a jejich didaktická charakteristika. Vývoj speciálních metod výchovy a vyučování sluchově postižených.
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)

Doležalová, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice.Brno: MU, 2012.

Hádková, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015.

Hádková, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012.

Hádková, K. Životní situace studentů se sluchovým postižením při studiu na vysoké škole. S.34-58.  In Květoňová, L. VŠ studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb.Brno: Paido, 2007.

Hrubý, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu I. Septima, Praha 2000 (1997)

Hrubý, J.: Průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu II. Septima, Praha 1998.

Horáková, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012.

Komorná, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk.Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008.

Komorná, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008.

Janotová, N.,Řeháková, K.: Surdopedie. SPN, Praha 1990.

Krahulcová, B.: Komunikace sluchově postižených. Karolinum, Praha 2002.

Šándorová,Z.: Vybrané kapitoly z komprehenzivní surdopedie.Gaudeamus, HK, 2003.

Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum, Praha 1996.

Sovák M.: Logopedie. SPN, Praha 1967, 1972, 1974, 1978, 1980.

Sovák,M.:Logopedie předškolního věku, SPN, Praha 1984.

Sovák,M.: Logopedie, metodika, didaktika. SPN, Praha 1984.

Aktuální časopisecká literatura.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)

Osvojení si teorie a praxe komunikačních systémů v integraci a rehabilitaci sluchově postižených dětí předškolního a školského věku. Teorie znakových jazyků. Historiografie a význam znakových jazyků pro sluchově postižené. Klasifikace vizuálně-motorických znakových jazyků těžce sluchově postižených. Znakový český jazyk. Dokumentace znakového jazyka. Metodika výuky znakového jazyka. Teorie překladu do znakového jazyka. Prstové abecedy a možnosti jejího využití.

Písemné dorozumívání: globální čtení, daktylní čtení, analyticko-syntetické čtení, psaná řeč jako formy dorozumívání sluchově postižených. Pomocné artikulační metody. Doplňovaná řeč (Cued speech). Metody facilitované a augmentativní komunikace.

Charakteristika komunikačních strategií sluchově postižených školního věku, vymezení vzdělávacích a výchovných programů. Současný systém škol a zařízení pro osoby s postižením a jejich didaktická charakteristika. Vývoj speciálních metod výchovy a vyučování sluchově postižených. Historický vývoj vyučovacích metod. Problematika vzdělávacích programů pro sluchově postižené v současnosti: orální vzdělávací programy, orální vzdělávací programy doplňované, vzdělávací programy se simultánní komunikací, vzdělávací programy s totální komunikací, bilingvální vzdělávací programy, vzdělávací programy s dominantními znakovými jazyky. Úplné a redukované vzdělávací programy.

Charakteristika předmětových metodik: individuální a skupinová logopedická péče sluchově postižených dětí a žáků. Charakteristika výukových textů. Upravované texty pro SP. Problematika čtení a výchova ke čtenářství. Možnosti využití technických prostředků a počítačové didaktické techniky na školách.

Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých. Objektivní a subjektivní vyšetřování sluchu.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)

písemný test a ústní zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK