PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Surdopedie a metodika surdopedická I - OCRS18UC33
Anglický název: Surdopedy and its methodology I.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Korekvizity : OCRS18UC22
Je prerekvizitou pro: OCRS18UC34
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)
Poznatky o etiologii sluchových vad, symptomatologii, klasifikaci, stručný přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie.
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)

Doležalová, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice.Brno: MU, 2012.

Hádková, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015.

Hádková, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012.

Hádková, K. Životní situace studentů se sluchovým postižením při studiu na vysoké škole. S.34-58.  In Květoňová, L. VŠ studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb.Brno: Paido, 2007.

Hrubý, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu I. Septima, Praha 2000 (1997)

Hrubý, J.: Průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu II. Septima, Praha 1998.

Horáková, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012.

Komorná, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk.Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008.

Komorná, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008.

Janotová, N.,Řeháková, K.: Surdopedie. SPN, Praha 1990.

Krahulcová, B.: Komunikace sluchově postižených. Karolinum, Praha 2002.

Šándorová,Z.: Vybrané kapitoly z komprehenzivní surdopedie.Gaudeamus, HK, 2003.

Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum, Praha 1996.

Sovák M.: Logopedie. SPN, Praha 1967, 1972, 1974, 1978, 1980.

Sovák,M.:Logopedie předškolního věku, SPN, Praha 1984.

Sovák,M.: Logopedie, metodika, didaktika. SPN, Praha 1984.

Aktuální časopisecká literatura.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)

Student se seznámí se všemi druhy narušení komunikační schopnosti, a to narušením vývojovým i získaným. Budou mu přiblíženy následující kategorie narušené komunikační schopnosti: vývojová dysfázie, dyslalie, dysartrie, koktavost, breptavost, mutismus, palatolalie, mutismus, poruchy hlasu. Bude ozřejměn pojem symptomatické poruchy řeči. Student se seznámí se získanými neurogenními poruchami řeči v dospělosti, a to s afázií a dysartrií. U každého druhu narušení získá poznatky o etiologii, symptomatologii, klasifikaci, stručný přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie. Budou prezentovány případové studie dětí i dospělých s jednotlivými druhy narušení komunikační schopnosti. Význam sluchové výchovy v doplňovaných orálních vzdělávacích programech, ve vzdělávacích programech s totální komunikací a vzdělávacích programech bilingválních. Technické prostředky a pomůcky sluchově postižených.  Audiovizuální technika, videotechnika a počítače ve speciální výchově a rehabilitaci i poradenské činnosti sluchově postižených.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)

seminární práce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK