PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Logopedie a metodika logopedická II - OCRS18UC30
Anglický název: Speech therapy and its methodology II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (28.01.2023)
Studenti se seznámí s teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti narušené komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku a žáků školního věku. Cílem předmětu je přiblížit jednotlivé druhy získaných neurogenních poruch řeči v dospělosti a ve stáří, s jejich etiologií, symptomatologií, rehabilitační péči v rámci mezioborové spolupráce.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (28.01.2023)

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.

KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1.

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.

CZÉFALVAY, Z. a kol. Terapie afázie (teorie a případové studie). Praha: Portál 2007.

LECHTA, V.,  CZÉFALVAY, Z. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál 2013.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (19.06.2019)

NKS a jeho dopad na vzdělávání žáků, integrace, inkluze žáků s vývojovou dysfázií; žáci s dysartií; spojení NKS a SPU, verbální dyspraxie; myofunkční poruchy. Děti a žáci s vrozenými vývojovými vadami - orofaciální rozštěpy v různých fázích růstu. Symptomatické vady řeči se zaměřením na osoby s MR, PAS a smyslovým postižením.  AAK –jako možnost komunikace.  Proces komunikace a jeho poruchy v dospělosti a stáří. Narušení komunikace získané v dospělém věku -afázie, dysartrie, dysfagie. Příčiny a projevy narušené komunikační schopnosti, logopedická intervence se zaměřením na terapii. Komplexní přístup k dospělé osobě se získanou neurogenní poruchou řeči, zajištění spolupráce se specialisty – neurologie, geriatrie, foniatrie, psychiatrie.

Vliv NKS na rodinné prostředí. Zajištění včasné logopedické intervence v rámci resortu zdravotnictví, resortu práce a sociálních věcí. Dopad NKS na kvalitu života dospělého jedince. Multioborová spolupráce.  Multioborová témata. 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (28.01.2023)

- tvorba portfolia

- vytvoření kazuistiky

- zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK