PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základ neurologie a psychiatrie (eto, psycho, somato) - OCRS18UC23
Anglický název: Introduction to neurology and psychiatry
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: MUDr. Lukáš Martinkovič
Je korekvizitou pro: OCRS18UC35, OCRS18UC25
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)
Kurz neurologie pro studenty speciální pedagogiky je přednášen společně s psychiatrií. Obecná neurologie, anatomie, fyziologie a patofyziologie nervového systému, neuron a reflexní činnost. Popis, diagnostika, klasifikace, léčení a prevence duševních poruch.
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)

HRBEK, J. Neurologie III. díl, Obecná syndromologie, Topická diagnostika. Praha: SPN, 1982.

HRBEK, J. Neurologie IV. díl, Obecná syndromologie, Topická diagnostika. Praha: SPN, 1983.

KAPOUNEK, B., KAPOUNEK, A. Ortopedie a neurologie pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1989. ISBN

80-7066-073-2.

LESNÝ, I. Dětská neurologie. PRAHA: Avicenum, 1980.

LESNÝ, I., ŠPITZ, J. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-22922-0.

LESNÝ, I. a kol. Obecná vývojová neurologie. Praha: Avicenum, 1971.

ŠLAPAL, R. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-17-6.

VYMAZAL, J. A KOL. Základy obecné neurologie. Praha: Avicenum, 1975.

Malá,E,Pavlovský,P.: Psychiatrie. Učebnice pro zdravotní sestry a další pomáhající profese. Praha: Portál 2002.

J,Malá,E.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál 2000.

Hoschl,C.,Libiger, J.,Švestka,J.: Psychiatrie. Praha: Tigis 2002.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)

Obecně jsou studenti seznámeni se základními anatomickými, histologickými a fysiologickými pojmy, týkajícími se centrálního i periferního nervového systému, svalstva i skeletu. Dále jsou seznámeni se základními neurologickými pojmy, syndromy (fyziologie a patofyziologie nervového systému, neuron a reflexní činnost, motorický a senzitivní systém a jeho poruchy, periferní nervový systém a vegetativní autonomní systém, mozkové (hlavové) nervy, retikulární formace mozkového kmene, mozková kůra, funkční asymetrie mozkových hemisfér). Vyšetřovací metody v neurologie, objektivní neurologické vyšetření, včetně vyšetření kojence, seznámení s problematikou neurovývojových poruch, autismu, vrozených vývojových vad, nádorů, hydrocefalu, neuroinfekce, úrazů centrálního i periferního nervového systému.

Cílem kurzu je popis, diagnostika, klasifikace, léčení a prevence duševních poruch, na jejichž rehabilitaci a reedukaci se často podílí i pedagog. Výuka by měla posluchače seznámit se základy obecné a speciální psychiatrie, především s jejich diagnostikou a reedukací. Výuka se zaměřuje i na praktické dovednosti pedagoga u jednotlivých skupin pacientů (strukturované vyučování, individuální přístup…). Pojetí duševních poruch a poruch chování, jejich klasifikace, porozumění jejich příčinám i léčebné přístupy prošly v poslední době mnoha změnami. Samostatná učebnice psychiatrie a pedopsychiatrie pro pedagogy není v nynější době k dispozici.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)

písemný test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK