|
|
|
||
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)
Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru. |
|
||
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)
Základní literatura Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0. Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0. RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4. ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Современная дидактика русского языка как второго иностранного: языковые средства. Praha: Karolinum, 2018. 118 s. ISBN 978-80-246-4277-2. ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. (online) Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5. Školské dokumenty.
Doporučená literatura FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9 CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5. Jelínek, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha : SPN, 1980. LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2. Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8. ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1. Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985. Živaja metodika. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2009. ISBN 978-5-88337-010-5. Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách. Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších. |
|
||
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)
1. Vztah jazykových prostředků a řečových dovedností 2. Vyučování ruskému fonetickému systému – lingvistické a psychologické základy vyučování ruské výslovnosti, význam vyučování výslovnosti ve výuce CJ, specifika ruské výslovnosti v porovnání s češtinou, výběr fonetického minima, metody výuky výslovnosti v české škole, kontrola a hodnocení osvojování výslovnosti 3. Vyučování ruskému grafickému systému a pravopisu – lingvistické a psychologické základy vyučování ruské grafiky a ortografie, význam vyučování grafiky a ortografie ve výuce CJ, specifika ruské grafiky a ortografie v porovnání s češtinou, metody výuky grafiky a ortografie v české škole, kontrola a hodnocení osvojování grafiky a ortografie 4. Vyučování ruskému gramatickému systému – lingvistické a psychologické základy vyučování ruské gramatiky, význam vyučování gramatiky ve výuce CJ, specifika ruské gramatiky v porovnání s češtinou, výběr gramatického minima, metody výuky gramatiky v české škole, kontrola a hodnocení osvojování gramatiky 5. Vyučování ruskému lexikálnímu systému – lingvistické a psychologické základy vyučování ruské slovní zásoby, význam vyučování slovní zásoby ve výuce CJ, specifika ruské slovní zásoby v porovnání s češtinou, výběr lexikálního minima, metody výuky slovní zásoby v české škole, kontrola a hodnocení osvojování slovní zásoby |
|
||
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)
Podmínky pro splnění předmětu: 1. splnění všech zadaných úkolů a zaslání vyučující, úkoly jsou uvedeny v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5659 3. splnění zápočtového testu, minimální úroveň pro splnění je 70 %. |