PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika RJ III - OCRR17RJ23
Anglický název: Russian Language Didactics III
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/5, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 0 (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Prerekvizity : OCRR17RJ20
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (18.09.2023)
Cílem kurzu je komplexně seznámit studenty s aktuální situací a aktuálními trendy ve výuce ruského jazyka v českém školním prostředí se zaměřením především na praktickou přípravu studenta na výuku ruštiny na základní a střední škole. V rámci kurzu studenti zpracovávají vlastní výukové materiály, které prezentují a hodnotí z jednotlivých lingvodidaktických hledisek, přičemž jsou plně využívány získané teoretické poznatky i praktické dovednosti z předchozích kurzů oborové didaktiky a z vlastní výukové činnosti realizované v rámci výkonu souvislé praxe z ruského jazyka na ZŠ.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (18.09.2023)

AKIŠINA, А. А., KAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

AKIŠINA, А. А. Russkij jazyk v igrach : učebnoje posobije. Moskva : Russkij jazyk. Kursy. 2012. ISBN 978-5-88337-247-5.

EIBENOVÁ, K., VAVREČKA, M., EIBENOVÁ, I. Hry ve výuce ruštiny. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0365-8.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

KOSTELECKÁ, Y. Žáci-cizinci v základních školách : fakta, analýzy, diagnostika. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-630-7.

KOSTKOVÁ, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno : Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6035-7.

NĚMEC, J. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: izbrannyje aspekty obučenija russkomu jazyku v češskoj obrazovatelnoj srede. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5075-3.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

VASILYEVA, E., GETMANENKO, N., KORICINSKA, L. Novye prijemy podderžanija vysokoj motivacii při obučenii RKI. Journal of the centre of international education. Philology. №1. Moskva : MGU, 2013. s. 124-129. ISSN 2074-8361.

VEREŠČAGIN, J. M., KOSTOMAROV, V. G. Jazyk i kul’tura : lingvo-stranovedenije v prepodavanii russkogo jazyka kak inostrannogo. 4. vyd. Moskva : Russkij jazyk, 1990.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (18.09.2023)

Zkouška se skládá z písemné a ústní části, které student skládá v jeden den. Nejprve absolvuje písemnou část, v níž musí získat minimálně 70 % z maximálního počtu bodů, poté postupuje k ústní části, která prověřuje teoretické znalisti i praktické didaktické dovednosti studenta.

Zkouška je komplexní a zahrnuje poznatky probírané v předmětech Úvod do lingvodidaktiky, Didaktika RJ I, Didaktika RJ II a Didaktika RJ III.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (18.09.2023)

1. Hodina ruského jazyka jako základní výuková jednotka.
2. Kontrola a hodnocení ve výuce ruštiny na základní a střední škole, práce s chybou.
3. Využití standardu pro základní vzdělávání v oboru ruský jazyk.
4. Motivace ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
5. Jazykové hry ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
6. Specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce ruštiny.
7. Charakteristika výukových materiálů a výukových prostředků pro žáky s SVP.
8. Žáci-cizinci ve výuce ruštiny.
9. Rozvíjení interkulturality ve výuce ruštiny na základní a střední škole.
10. Práce s reáliemi ruského jazyka.
11. Specifika výuky ruského jazyka na středních odborných školách.
12. Výuka odborného ruského jazyka.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (18.09.2023)

Na zápočet - vypracování vlastních didaktických materiálů dle zadání.

Zkouška - viz výše.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK