PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Syntax RJ II - OCRR17RJ18
Anglický název: Syntax II
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 10/5, Z+Zk [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / 0 (99)
letní:neurčen / neurčen (99)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Liudmila Hušková, CSc.
Prerekvizity : OCRR17RJ13
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (12.10.2018)
Seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko - českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné. Naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (12.10.2018)

Seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko - českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné. Naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (25.07.2020)

FLÍDROVÁ, H., ŽAŽA, S. Sintaksis russkogo jazyka v sopostavlenii s češskim. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1104-0.

Kubík, M.; Balcar, M.; Dlouhý, M.: Sintaksis russkogo jazyka. Praha, SPN 1982.
Babajceva, V. V.; Maksimov, Z. J.: Sovremennyj russkij jazyk, III. Sintaksis. Moskva, Prosveščenije 1981.
Bauer. K. a kol.: Příruční mluvnice ruštiny, II. Praha, SPN 1987.
Havránek, B.; Jedlička, A.: Česká mluvnice. Praha, SPN 1988.
Švedova, N. J. a kol.: Russkaja grammatika. Moskva 1990.
Dlouhý, M.; Spiridonov, V.: Texty a úkoly k jazykovému rozboru z ruštiny. Praha 1995.
Česal, B. - Vyčichlová, E.: Cvičení z ruské syntaxe I. Plzeň, 1996

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (22.08.2020)
  1.  

    Požadavky ke zkoušce:

     

    Podmínkou připuštění ke zkoušce je udělení zápočtu.

     

    Zkouška je kombinovaná, skládá se ze dvou částí. Každá část má 1 řádný a 2 opravné termíny.

     

    1) písemný test v rozsahu učiva Syntax I a Syntax II (minimálně 70% úspěšnost), postup k ústní části je podmíněn úspěšným absolvováním písemné části

     

    2) ústní část

     

    Zkouška probíhá v ruštině se znalostí termínů v obou jazycích, její součástí je překlad.Každá část má 1 řádný a 2 opravné termíny

     

     

     

    Tematické okruhy ke zkoušce:

     

     1/ Предмет синтаксиса рус. литературного языка, его отношение к морфологии и лексикологии, синтаксис и стилистика.

     

     2/ Общая характеристика синтаксической системы рус. языка, предмет синтаксиса рус. языка в сопоставит. рус.- чеш. плане. (Ř-Č věta, nulová spona, jednočl. věta .... )

     

     3/ Слово и словосочетание как строевые элементы предложения; вопрос о словосочетании в синтаксисе.

     

     4/ Характеристика предложения с точки зрения семантической, грам., музыкальной и графической.

     

     5/ Способы классификации предложения в синтаксисе.

     

     6/ Двусоставные глагольные предложения и их структурные модели в сопоставительном р.-ч. плане.

     

     7/ Двусоставные связочно-именные предложения

     

     8/Русское односоставное предложение и его характеристика, классификация односоставных предложений в ч. и р. грамматической традиции.

     

     9/ Односоставные глагольные предложения и их структурные модели в сопоставительном р.- ч. плане.

     

     10/ Неопределенно-личные и обобщенно-личные предложения в рус. языке; различия в обобщении деятеля в рус. языке и в ч. языке.

     

     11/ Односоставные связочно-именные предложения и их структурные модели в сопоставительном рус.-чешском плане.

     

     12/ Односоставные инфинитивные предложения, их использование в р. и ч. языках.

     

     13/ Неглагольные односоставные предложения и их типы.

     

     14/ Неполные предложения.

     

     15/ Типы предложения по модальности, особенности выражения вопроса, побуждения, пожелания в р. и ч. яз.

     

     16/ Отрицательные предложения в рус. языке и их особенности по сравнению с ч. яз., употребление частиц не, нет.

     

     17/ Порядок слов в р. яз., вопрос об актуальном членении предложения.

     

     18/ Виды синтаксических отношений между словами в предложении, средства их реализации, способы выражения подчинительных отношений; отклонения от правильного построения предложения.

     

     19/ Общая характеристика членов предложения, их отношение к частям речи, их классификация.

     

     20/ Что такое синтагма, синтагматическое членение текста и средства его реализации.

     

     21/ Русское подлежащее и особенности его выражения.

     

     22/ Русское сказуемое, его характеристика и классификация, единый главный член односоставного предложения.

     

     23/ Согласование сказуемого с подлежащим, затруднения сопоставительного р.-ч. плана.

     

     24/ Рус. несогласованное глагольное сказуемое, осложнение глагольного сказуемого.

     

     25/ Функция определения, его типы и способы выражения в рус. языке, русское приложение и его особенности.

     

     26/ Характеристика русского дополнения, глагольное управление при дополнении.

     

     27/ Русское обстоятельство и способы его выражения; выражение отдельных типов обстоятельств в сопоставлении с ч. яз.

     

     28/ Предикативный определитель в р. языке и его отличия и способы выражения.

     

     29/ Однородные члены предложения, добавочно-присоединенные и обособленные члены предложения.

     

     30/ Полупредикативные конструкции как переходные формации между членом предложения и предложением.

     

     31/ Сложное предложение, его понимание и характеристика в традиционной и современной грамматиках.

     

    32/ Сложносочиненное предложение - характеристика и классификация

    33/ Сложноподчиненное предложение - характеристика и классификация

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (04.06.2020)
  1. Rozvíjející větné členy - Přívlastek. Přístavek.

  2. Předmět.

  3. Příslovečné určení.

  4. Polovětné vazby. Souvětí. Celková charakteristika souvětí a jazykové prostředky konstituující souvětí, hlediska klasifikace. Základní typy souvětí a jejich popis v porovnávacím rusko-českém plánu v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči.

  5. Souvětí souřadné. Klasifikace. Souvětí souřadné slučovací.

  6. Souvětí souřadné odporovací, stupňovací.

  7. Souvětí souřadné vylučovací, důsledkové.

  8. Souvětí souřadné vysvětlovací a důvodové.

  9. Souvětí podřadné. Klasifikace z různých hledisek. Podřadná souvětí s vedlejšími větami vztažnými.

  10. Podřadná souvětí s vedlejšími větami obsahovými.

  11. Podřadná souvětí s vedlejšími větami příslovečnými.

  12. Podřadná souvětí s vedlejšími větami příslovečnými.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (12.10.2018)

Požadavky k získání zápočtu:

Plnění všech zadaných úkolů (ústních i písemných).

100% docházka na domluvené konzultace.

Splnění 3 testů - každý minimálně na 70%. Každý test má 1 řádný a 1 opravný termín.



 
Univerzita Karlova | Informační systém UK