PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Syntax RJ I - OCRR17RJ13
Anglický název: Syntax I
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 10/3, Z [HS]
Počet míst: zimní:0 / neurčen (10)
letní:neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: distanční
Způsob výuky: distanční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Liudmila Hušková, CSc.
Je prerekvizitou pro: OCRR17RJ18
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (12.10.2018)
Seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko - českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné. Naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (12.10.2018)

Seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko - českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné. Naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole.

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (12.10.2018)

Kubík, M.; Balcar, M.; Dlouhý, M.: Sintaksis russkogo jazyka. Praha, SPN 1982.

Babajceva, V. V.; Maksimov, Z. J.: Sovremennyj russkij jazyk, III. Sintaksis. Moskva, Prosveščenije 1981.

Bauer. K. a kol.: Příruční mluvnice ruštiny, II. Praha, SPN 1987.

Havránek, B.; Jedlička, A.: Česká mluvnice. Praha, SPN 1988.

Švedova, N. J. a kol.: Russkaja grammatika. Moskva 1990.

Dlouhý, M.; Spiridonov, V.: Texty a úkoly k jazykovému rozboru z ruštiny. Praha 1995.

Česal, B. - Vyčichlová, E.: Cvičení z ruské syntaxe I. Plzeň, 1996

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (06.09.2021)

 

  1. Předmět syntaxe, vztah k ostatním lingvistickým disciplínám. Celková charakteristika ruského syntaktického systému v porovnání s českým. Základní syntaktické jednotky. Sémantické, mluvnické, zvukové hledisko. Charakteristika věty jako základní syntaktické jednotky a její klasifikacez hlediska školní mluvnice a z hlediska moderních lingvistických směrů. Větné vzorce.

  2. Syntaktické vztahy uvnitř věty, prostředky jejich realizace. Aktuální členění větné. Slovosled.

  3. Charakteristika větných členů, klasifikace podle ruské tradice v porovnání s domácí tradicí a jejich stručný popis. Typologie větných členů - formální a sémantická kritéria. Nesyntagmatické jevy. Terminologie.

  4. Strukturní modely jednoduché věty dvojčlenné v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči a s využitím ve vyučovací praxi. Dvojčlenné věty slovesné – obecnácharakteristika, klasifikace.

  5. Dvojčlenné věty slovesné – kontrastivní aspekt.

  6. Sponově-jmenné věty – klasifikace.

  7. Dvojčlenné sponově jmenné věty v porovnání s češtinou.

  8. Jednočlenné věty – klasifikace a stručná charakteristika jednotlivých skupin v porovnávacím rusko-českém plánu.

  9. Jednočlenné věty infinitivní a neslovesné.

  10. Neúplná věta. Textová analýza.

  11. Typy vět podle modality (v užším i širším smyslu).

  12. Základní větné členy.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (12.10.2018)

Požadavky k získání zápočtu:

Plnění všech zadaných úkolů (ústních i písemných).

100% docházka na domluvené konzultace.

Splnění 3 testů - každý minimálně na 70%. Každý test má 1 řádný a 1 opravný termín.



 
Univerzita Karlova | Informační systém UK