PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané výchovné problémy - OCRP17VZ31
Anglický název: Selected educational problems
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (26.10.2020)
Předmět seznamuje studenty s problematikou vybraných výchovných problémů ve školách. Popisuje konkrétní výchovné problémy a analyzuje jejich příčiny. Hledá, nabízí a diskutuje možnosti, pomocí kterých lze těmto jevům ve školách předcházet nebo je řešit.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (26.10.2020)

Cílem předmětu je, aby studenti získali iprimárním nformace o vybraných projevech nekázně v dnešní škole a orientovali se v odborné literatuře vztahující se k dané problematice. Sekundárním cílem je, aby studenti byli schopni řešit konkrétní typy neukázněného, problémového, nespolupracujícího, resp. rušivého chování dětí a mládeže ve školách.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (26.10.2020)

 

BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3.

 

 

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Ttriton, 2011. ISBN 978-80-7387-436-0.   

 

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton, 2016, 108 s. ISBN 978-80-7387-703-3.

 

BŮŽEK, A.; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc : UP, 2000. ISBN 80-244-0054-5.

 

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.

 

JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8. 

 

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.

 

LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4.

 

ONDRÁČEK, F. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.

 

PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (26.10.2020)

 

Požadavky k zápočtu:

  • vypracování zadaných úkolů  v Moodle, anylýza konkrétního školního řádu.

 

  • prostudovaná odborná literatura (1 kniha ze seznamu studijní literatury).

 

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (26.10.2020)

1. Dobová a společenská podmíněnost výchovných problémů,

2. Výchovné problémy v současné škole,

3. Příčiny problémového chování žáků,

4. Metody zjišťování příčin problémového chování žáků,

5. Prevence a řešení problémového chování žáků.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK