PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pohyb a zdraví - OCRP17VZ26
Anglický název: Movement and Health
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D. (26.10.2020)
Cílem předmětu je v komplexním přístupu vysvětlit vztah mezi pohybem a základními aspekty zdraví (v holistickém pojetí); motivovat k pohybovým aktivitám, následně předložit variability praktického strategického jednání podporujícího zdraví, resp. vedoucího ke zvládání rizik ohrožujících zdraví
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D. (26.10.2020)

Cílem předmětu je v komplexním přístupu vysvětlit vztah mezi pohybem a základními aspekty zdraví (v holistickém pojetí); motivovat k pohybovým aktivitám, následně předložit variability praktického strategického jednání podporujícího zdraví, resp. vedoucího ke zvládání rizik ohrožujících zdraví.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D. (26.10.2020)

CSÉMY, L. Životní styl a zdraví českých školáků: z výsledků mezinárodní srovnávací studie Světové zdravotnické organizace The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). 1. vyd. Praha : Psychiatrické centrum, 2005. 139 s. ISBN 80-85121-94-8

HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. 2. rozš. vyd. Praha : Portál, 2006. 311 s. ISBN 80-7367-059-3

JANSA, P. aj. Sport a pohybové aktivity v životě české populace. 1. vyd. Praha : UK, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2005. 150 s. ISBN 80-86317-33-1

KOL. Problematika výchovy dětí a mládeže ke zdravému způsobu života v evropských zemích. 1. vyd. Brno : MU, 1997. 293 s. ISBN 80-210-1654-X

MARCUS, B.H.; FORSYTH, L.H. Psychologie aktivního způsobu života: Motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-654-4

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D. (26.10.2020)

Návrh pohybové aktivity včetně cvičební jednotky a písemná práce.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D. (26.10.2020)

1. Význam pohybových aktivit dětí a mládeže (jako volnočasových aktivit) v rámci prevence poruch zdraví, ve strategii zvládání auto-destruktivního jednání.

2. Problémy hypokinetického způsobu života, význam pohybových aktivit pro zdraví, zdravotně orientovaná zdatnost jako faktor prevence civilizačních chorob, dětských úrazů, stresu aj.

3. Fyziologie zátěže (reakce jednotlivých soustav na tělesné zatížení).

4. Vztah pohybu a výživy (příčiny a důsledky dětské obezity, mentální anorexie a bulimie).

5. Zásady přípravy kondičních programů; pohyb a somatomentální vývoj osobnosti.

6. Motivace k rozvíjení pohybových (sportovních) aktivit v rámci zájmového vzdělávání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK