PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výchovy ke zdraví II - OCRP17VZ23
Anglický název: Didactics of Education towards Healthn II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)
Předmět poskytuje prostor pro praktické využití didaktických dovedností při výuce výchovy ke zdraví a bezpečí na středních školách a při tvorbě programů zaměřených na podporu zdraví na základních i středních školách. Předmět poskytuje náměty pro vhodné zařazování učiva z oblasti "Člověk a zdraví" do tematických plánů středních škol. Studenti porovnávají strategii výchovy ke zdraví na ZŠ a SŠ, reflektují souvislou oborovou praxi na gymnáziích a SOŠ. Výstupem je komplexně zpracovaný projekt zaměřený na podporu zdraví na vybrané škole. Zvláštní pozornost je věnována koncepci programů ochrany za mimořádných událostí na středních školách.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

Cílem předmětu je prohlubování znalostí oborové didaktiky Výchovy ke zdraví a bezpečí se zaměřením na sekundární  a terciární vzdělávání.Cílem předmětu je praktické využití didaktických dovedností při tvorbě školních programů zaměřených na podporu zdraví a prevenci společensky nežádoucích jevů u dětí a mládeže na středních školách.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

 

MARÁDOVÁ,E. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2020) Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí. Praha,Pedf UK 

 

VALIŠOVÁ,A. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2021) Obecná didkatika v příkladech a cvičeních. Praha, Grada

 

BELZ, H. & SIEGRIST, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.

 

KALHOUST, Z.& OBST, O. (2012). Školní didaktika. Praha: Portál.

 

KOLÁŘ, Z. & VALIŠOVÁ, A. (2009). Analýza vyučování. Praha, Grada.

 

MAŇÁK, J.& ŠVEC, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.

 

MARÁDOVÁ, E. (2014). Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

 

PASCH, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

 

PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

STRNADOVÁ,A (2011) Tvorba a metodika projektů k podpoře zdraví .ostrava,pedf 

ŘEHULKA,E,ET AL. (2011) Výchova ke zdraví: podněty ke vzdělávacím oblastem : škola a zdraví pro 21. století, Brno, MU

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

 

 

Koncepce výchovy ke zdraví v kurikulu gymnaziálního a středoškolského vzdělávání. (transformace očekávaných výstupů a učiva do školních programů vyššího sekundárního vzdělávání. Porovnání strategie podpory zdraví se základní školou. Příklady integrace učiva v tematických plánech předmětů cílených do oblasti výchovy ke zdraví). Metodika tvorby školních programů podpory zdraví a bezpečí.

Učebnice Výchovy ke zdraví. Příklady dostupných učebnic, Didaktická analýza  učebnic, požadavky na učebnice VkZ. Přehled dostupných didaktických materiálů podle tematických oblastí výchovy ke zdraví a bezpečí.

Hodnocení žáků ve výchově ke zdraví a bezpečí. 

Etické aspekty ve výchově ke zdraví. Etická výchova a další doplňující vzdělávací obory  ve vztahu k VkZ. Význam etické výchovy v systému vzdělávání.

Reflexe oborové pedagogické praxe na středních školách.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (26.09.2021)

Ústní zkouška v rozsahu didaktiky I a didaktiky II.

Vypracování dílčích úkolů do oborového portfolia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK