PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interkulturní vzdělávání - OCRP17VZ19
Anglický název: Intercultural Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)
Kurz je zaměřen na rozvoj kompetencí učitele směrem k žákům v inkluzi. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Cílem kurzu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Hlavní důraz je kladen na práci s žákem odlišným mateřským jazykem ve školním prostředí a na práci s žáky z marginálních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)

 

Rozvíjení kompetencí studentů  směrem k práci se žáky s odlišným mateřským jazykem. Seznámit studenty s multikulturní tematikou ve vzdělávání a jejím uplatněním ve výuce.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)

CÍLKOVÁ, E.; SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu: Poznáváme jiné národy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.

CORMAN, L. Tváře a charaktery. 1. vyd. Praha : Stratos, 2010. 372 s. ISBN 978-80-85962-22-2.

PRUCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.

ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)

Kolokvium, seminární práce. 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)

1.  Interkulturní vzdělávání v kontextu českého školství.

2.  Žák s odlišným mateřským jazykem ve škole.

3.  Kultura, skupiny, identita, interkulturní vztahy, stereotypy a předsudky.

4.  Vybrané skupiny  žáků v multikultruním vzdělávání.

5.  Problématika migrace a azylové politiky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK