PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika OV a ZSV R I - OCRO17OV15
Anglický název: Methodology of Teaching Social Sciences R I
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Jiné [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Vyučující: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (11.09.2023)
Úkolem tohoto kurzu je uvádět budoucí učitele občansé výchovy občanského a společenskovědního základu do horizontu výuky této vzdělávací oblasti. Studenti se seznamují s předpoklady, podmínkami, možnostmi a metodami výuky tohoto komplexu společenskovědních disciplin. Posluchači nabývají vhled do specifik oborové didaktiky, získávají přehled o problematikách výuky jednotlivých disciplín a tematických okruhů, setkávají se s kurikulárními dokumenty a metodikami. Vyučující vede posluchače učitelství k porozumění potenciálu interdisciplinárního, problémového a dialogickému vyučování, k využívání interaktivních metod, k propojování teoreticko-filosofických východisek se zkušenostním horizontem budoucích vyučujících a adolescentů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (12.10.2021)

Cílem předmětu je rozvíjet oborové didaktické znalosti.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (12.10.2021)

Literatura:

 

Canfield, L; Siccone, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál 1998

Canfield, L; Wells, H. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál 1995

Cangolosi, James, S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.

Dvořáková, M.; Stará, J., Dvořák, D.: Prvouka 1. Příručka učitele k učebnici vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět pro základní školy. Plzeň: Fraus 2007.

Dvořáková, M.; Stará, J.: Prvouka 1. Učebnice vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět pro základní školy. Plzeň: Fraus 2007.

Dvořáková, Michaela. Příspěvek k oborovým didaktikám z perspektivy didaktiky výchovy k občanství. In KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.

Dvořáková, Michaela; Stará, Jana. Prvouka pro 2. ročník ZŠ, pracovní sešit. 1. vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2008.

Dvořáková, Michaela; Stará, Jana. Prvouka pro 2. ročník ZŠ. 1. vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2008.

Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. 

Kalhous, Z. Základy školní didaktiky. Olomouc, 1995.

Karnsová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál 1994

Kotrba, T., Lacuna, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2011.

Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole.  Praha: Portál, 2005.

Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha:  Portál, 1998.

Petty,G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

Pike, G.; Selbys, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I, II. Praha: Portál 2000.

PrůchaA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006.  Silberman, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.

Schimunek, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha Portál, 1994.

Silberman, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha:  Portál, 1997.

Solfronk, J. Organizační formy vyučování. Praha: UK PedF, 1994.

Solfronk, J. Skupinové vyučování. Praha: UK PedF, 1992.

Šišková, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001.

Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.

Zicha, Zbyněk. Na cestě tázání po možnosti středoškolské didaktiky filosofie. In KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. S214 – 228.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (12.10.2021)

Obsahová témata:
•    Rozbor a hodnocení základní didaktické literatury, učebnic a učebních pomůcek určených pro výuku OV a ZSV
•    Seznámení s platnými pedagogickými dokumenty a práce s nimi při vlastní přípravě a realizaci učebních plánů předmětu, jednotlivých tematických celků a hodin
•    Aktivní seznámení s učebními metodami prostřednictvím vlastního prožitku a zpětné reflexe. Efektivní formy výuky OV a ZSV realizované na školách a příprava vlastní pedagogické dokumentace.
•    Aplikace teoretických poznatků, do projektového vyučování, vytváření portfolií, skupinové práce. Uplatňování interdisciplinárního přístupu v souladu s cíli RVP.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (12.10.2021)

Předmět je zakončen odevzdáním portfolia dílčích úkolů a jeho ústní obhajobou.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK