PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané kapitoly z matematiky s didaktikou - OCRN20UC23
Anglický název: Selected chapters of mathematics education
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (09.09.2022)
Kurz je zaměřen na hlubší porozumění studia didaktiky matematiky. Předpokládá se propojení poznatků a zkušeností ze studia pedagogických a psychologických disciplín, matematiky a její didaktiky a praxe. Podpůrné materiály pro kurz včetně pokynů k průběžné práci jsou k dispozici v Moodlu. Odkaz na něj dostanou studenti od vyučujícího.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (09.09.2022)

V případě nutnosti vést výuku online bude výuka probíhat s využitím Google Meetu, nebo MS Teams. O podrobnostech budou studenti informováni emailem a v kurzu Moodle a link bude aktualizován každý rok.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (09.09.2022)

Vybrané kapitoly z
HEJNÝ, M.; NOVOTNÁ, J.; STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1 a 2, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. ke stažení na http://class.pedf.cuni.cz/newsuma/Default.aspx?PorZobr=20

HOŠPESOVÁ, A. STEHLÍKOVÁ, N., TICHÁ, M. (Eds) Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. České Budějovice : Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích, 2007.

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha : Portál, 2009

Soubor učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ a příručky pro učitele (Nakladateství: Alter, Fraus, H-mat, Prodos, SPN, Didatis, Fortuna, ...).

Soubor přednášek a doprovodných materiálů dostupných po zaregistrování  do kurzu v moodlu: : https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13396

JIROTKOVÁ, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie Praha : UK v Praze, PedF, 2010.

HEJNÝ, M. Výuka orientována na budování schémat: Aritmetika 1. stupně, Praha: UK v Praze, PedF, 2014.

Rendl, M., Vondrová, N., Hříbková, L., Jirotková, D., Kloboučková, J., Kvasz, L., ... & Žalská, J. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.

Vondrová, N. a kol.: Kritická místa matematiky základní školy v řešení žáků. Karolinum, 2016

Vondrová, N.: Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst. Praha : UK, Pedf, 2020.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (09.09.2022)

Kurz je ukončen zápočtem formou rozpravy nad portfoliem.

- aktivní účast na výuce

- seminární práce: práce s videonahrávkou výukové hodiny z M. (Student buď nahraje svou VH a přiloží přípravu a vlastní reflexi, nebo provede rozbor doporučené videonahrávky VH.) 

- pokračování portfolia (3. část). Do portfolia student zakládá všechny materiály, které zachycují jeho aktivitu, jeho vlastní řešení úloh a další, které mu pomáhají ke studiu. Každý materiál opatří reflexí.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (09.09.2022)

Obsah kurzu:

1. Protoalgebra, Binární relace, Rovnice a jejich propedeutika
2. Kombinatorika a pravděpodobnost, statistika
3. Práce s daty – tabulka jako nástroj pro evidenci, práce s grafy. Třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace.
4. Role učitele ve výuce M, edukační styly, vymezení kvalitní výuky, práce s učebnicí, 

Materiály k obsahu kurzu jsou dostupné a budou postupně doplňovány v LMS Moodle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK