PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kurz speciální pedagogiky II. - OCRN20UC20
Anglický název: Special educational course II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu,integrace,inkluze a společné vzdělávání jako proces. Důraz bude kladen na rodičovskou péči a na vzdělávání jako důležitý komponent. Studenti budou seznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou.
Deskriptory -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)

Výuka probíhá stardardní prezenční formou dle rozvrhu. Pouze v případfě mimořádnýcjh okolností by byla výuka realizována na platformě MS Teams.

Přímá výuka:              

·         přednášky 10 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

Seminární práce a příprava na zkoušku: 20 hodin celkem

Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)

Povinná literatura:

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.

Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720.

TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3.

Doporučená literatura:

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5.

VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2.

KOLÁŔOVÁ, K (ed.)  Jinakost -postižení-kritika. Praha:Sociologické nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7419-050-6.

KERROVÁ,S.Dítě se speciálními potřebami. Praha:Portál, 1997. ISBN 80-7178-147-9.

RIEFOVÁ,S.F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha:Portál 1999. ISBN 80-7178-287-4

CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením

Učitelské noviny

 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)

Zpracování seminární práce na zadané téma. Písemné ověřování znalostí proběhne během semestru.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (26.01.2024)

Formování cílových skupin ve speciální pedagogice a jejich současný přehled

Posun vnímání znevýhodněných jedinců a minorit: Vývoj pojetí od defektu, vady a péče ke specifickým potřebám

Komplexní přístup k hodnocení a podpoře kvality života znevýhodněných osob

Rodina a dítě s postižením. Rodičovství a sourozenecké vztahy

Vzdělávání jako důležitá komponenta života jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami

Osobní autonomie znevýhodněných osob, služby asistence

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK