PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktická řešení kritických bodů gramatiky češtiny pro mladší školáky - OCRN20UC16
Anglický název: Didactic Solutions of Czech Grammar Critical Points for Younger Age Pupils
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)
Úvod do morfologie a syntaxe současné češtiny. Žákovské prekoncepty jazykových jevů a systém jazyka, úskalí učiva morfologie a syntaxe češtiny a jejich didaktická řešení, gramatická kompetence jako jeden z předpokladů rozvoje komunikační kompetence jedince.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Cílem předmětu je nejprve přivést studenty k poznání kritických míst v gramatice češtiny pro žáky mladšího školního věku na základě poznání jazykového systému češtiny, ontogeneze jazyka žáků uvedeného věku a jejich komunikačních potřeb a následně nabídnout možnosti didaktického řešení odhalených kritických míst s využitím principů pedagogického konstruktivismu.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

V případě online výuky bude probíhat v MS Teams.

Příprava na seminář: 20 hod.

Příprava na zkoušku: 50 hod.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

HÁJKOVÁ. E. a kol.: Čeština ve škole 21. století I.-IV. Praha: PedF UK, 2012-2014.

HAVLOVÁ, I., ŠTĚRBOVÁ L., SCHNEIDEROVÁ E.: Český jazyk A pro studující 1. Stupně ZŠ a SpPg. Praha: PedF UK, 1999.

KARLÍK, P., NEKULA, M., RUSÍNOVÁ, Z.: Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 1996.

SVOBODOVÁ, I., ŠIMANDL, J., ČERNÁ, A., UHLÍŘOVÁ, L.: Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002.

PRAVDOVÁ, M., SVOBODOVÁ, I:. Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014.

HUBÁČEK, J. a kol.: Čeština pro učitele. Vade Mecum Bohemiae, 2010.

BRABCOVÁ, R.: Čeština našich dní. Praha 1996.

ČERNÁ, M., HÁJKOVÁ, E.: Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. PedF UK 1999.

HÁJKOVÁ, E. a kol.: Jazyková cvičení pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1994.

SVOBODOVÁ, J.: Česká interpunkce. Ostrava 1997.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Systematizace učiva morfologie se zaměřením na didaktickou aplikaci problematiky. 

Skladba a její různá pojetí - syntax závislostní valenční a nevalenční.

Věta a výpověď, základ věty. Odchylky od pravidelné větné stavby.

Syntax mluvené řeči - se zřetelem k potřebám učitelů na 1. stupni ZŠ. S

Didaktická problematika v uvedených oblastech. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Vytvoření aktivizačního tvořivého nebo problémového úkolu na libovolný gramatický jev pro vybraný ročník 1. stupně ZŠ v rámci výuky slohu. Úkol musí být orginální (autorský), NIKOLIV OPSANÝ Z UČEBNICE. 


Test z interpunkce a syntaxe i morfologie.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Hájková, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ, elektronická verze EBSCOhost Ebooks

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK