PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Budování představ o tvarech - OCRN20UC15
Anglický název: Building Ideas About Shapes
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (23.01.2023)
Kurz je zaměřen na - doplnění a prohloubení potřebných geometrických pojmů, vztaů, procesů a situací - seznámení se s budováním základních geometrických pojmů ve 2D i 3D u žáků 1. st. ZŠ, - poznávací proces v geometrii zaměřený posloupnost od manipulace a prožitků k abstrakci s akcentem na vývoj jazyků, jimiž o geometrických objektech komunikujeme (fyzické objekty, grafická reprezentace, ikonická a znaková, verbální). - rozvoj kognitivních schopností vlastních i žáků, - rozvoj dovednosti formulovat objevené myšlenky, kriticky je posuzovat a prověřovat je a argumentovat, - osvojení si metody objevování geometrických vztahů, - propojování geometrie a aritmetiky vizualizací aritmetických pojmů. Podpůrné materiály pro kurz včetně pokynů k průběžné práci jsou k dispozici v Moodlu https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4784
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (23.01.2023)

Studijní žátěž představuje celkem 60 h rozložených takto:

- přímá výuka - 15 h

- příprava na jednotlivé konzultace - 12 h

- příprava, realizace a zpracování experimentu se žáky - 12 h

- vypracování zadaných úkolů - 8 h

- tvorba portfolia - 10 h

- obhajoba portfolia - 3h

 

V případě nutnosti vést výuku online bude výuka probíhat s využitím platformy Zoom.

O podrobnostech budou studenti informováni v kurzu Moodle https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4784, případně e-mailem.

Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (23.01.2023)

 

Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ.

Jirotková, D.: Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Univerzita Karlova v Praze. 2010 (s. 7 - 201)

Hejný, M., Jirotková, D. (1999). Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Univerzita Karlova v Praze. 2014

Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ.

Odvárko, Kadleček: Přehled matematiky pro základní školu. Prometheus. 2012

Kuřina, F.: Matematika a porozumění světu:Setkání s matematikou po základní škole. Academia. 2009

Učebnice matematiky pro I. stupeň různých nakladatelství

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (23.01.2023)

Kurz je ukončen zápočtem.

Podmínky k udělení zápočtu jsou:

- aktivní účast na výuce

- seminární práce s experimentem (Student realizuje aspoň jeden experiment na vybrané téma daného semestru. Připraví scénář experimentu, realizuje jej, eviduje a analyzuje.

- pokračování 2. částí portfolia, které bude ve 4. semestru podkladem ke zkoušce.

Do portfolia student zakládá všechny materiály, které zachycují jeho aktivitu, jeho vlastní řešení úloh, zpracované úkoly zadané v průběhu kurzu a další materiály, které mu pomáhají ke studiu. Každý materiál je nutno opatřit reflexí, ve které se mj. poskusí posoudit pokroky ve svém učení, vazby jednotlivých materiálů na své osobní zkušenosti, na svou učitelskou praxi, na teorii probíranou v kurzu nebo načtenou v literatuře a na obsah okruhů k závěrečné zkoušce.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (23.01.2023)

Sylabus:

1. Geometrická terminologie a její upřesňování (2D a 3D) prostřednictvím různých didaktických her.
2. Krychlové stavby (různé jazyky pro popis krychlových staveb - procesuální i konceptuální)
3. Sítě krychle (objevování závislostí, izolovaný a generický model).
4. Krychlové těleso (reprezentace, konstrukční procedury, jazyky, kombinatorická struktura).
5. Hranoly a jehlany (měření a aplikace Pythagorovy věty), další tělesa.
6. Pravidelná tělesa (dualita, 3D chirurgie, Eulerova věta).
7. Rovinná geometrie (didaktické hry určené k poznávání vlastností rovinných útvarů: Telefon, Možné x nemožné, SOVA)
8. Rovinná chirurgie (vzájemná proměna útvarů se zachováním obsahu)
9. Prostředí čtverečkovaného papíru - budou poznávány geometrické rovinné útvary, budou popisovány pomocí jejich průvodních jevů, budou zkoumány i jejich metrické vlastnosti jako délky úseček, obsahy rovinných útvarů, velikosti úhlů. Vyjadřování vzájemné polohy bodů pomocí "cestování" na čtverečkovaném papíru položí základy vektorové algebry a umožní též formulovat úlohy kombinatorického charakteru. Bude podrobně probrána metoda postupného uvolňování konstanty jako jedna z nejpoužitelnějších metod při objevování nejen geometrických vztahů. Využije se i k odhalení Pickovy formule i Pythagorovy věty.

Obsah kurzu je možné přizpůsobit potřebám studentů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK