PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Budování představ o čísle - OCRN20UC01
Anglický název: Building ideas about number
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (12.09.2023)
Kurz je zaměřen na seznámení se s propedeutikou základních aritmetických pojmů u žáků 1. st. ZŠ, budováním číselných představ založených na sémantických představách o čísle a dále pak jejich rozvoj ve strukturách. Dále se studenti seznámí s několika různými sémantickými podobami čísla a aditivních a multiplikativních číselných operací ve slovních situacích a slovních úlohách. Teoretickým východiskem bude poznávacího procesu v matematice bude Teorie generického modelu. Podpůrné materiály pro kurz včetně pokynů k průběžné práci jsou k dispozici v Moodlu. Odkaz na něj dostanou studenti od vyučujícího.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (12.09.2023)

Přímá výuka - 15h

příprava na výuku - 15 h

příprava, vedení a zpracování  experimantu se žáky - 10h

zpracování seminární práce - 10 h

V případě nutnosti vést výuku online bude výuka probíhat s využitím Google Meetu, nebo Zoom. O podrobnostech budou studenti informováni emailem a v kurzu Moodle a link bude aktualizován každý rok.

Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (12.09.2023)

Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989.
Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky).
Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy).
Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985
Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky)
Trch, M., Zapotilová, E.: Problémy, výzvy a diskuse ? prostředky motivace při vyučování matematice.
In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1,
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, str. 203-212, ISBN 80-7290-189-3.
Učebnice matematiky pro 1. - 5. ročník a pro 2. stupeň ZŠ

Další učební texty budou vkládány do kurzu v Moodlu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (12.09.2023)

Kurz je ukončen zápočtem.

Podmínky k udělení zápočtu jsou:

- aktivní účast na výuce

- seminární práce s experimentem (Student realizuje aspoň jeden experiment na vybrané téma daného semestru. Připraví scénář experimentu, realizuje jej, eviduje a analyzuje.

- založení portfolia, které bude ve 4. semestru podkladem ke zkoušce. Do portfolia student zakládá všechny materiály, které zachycují jeho aktivitu, jeho vlastní řešení úloh a další, které mu pomáhají ke studiu. Každý materiál opatří reflexí a zdůrazní nosnou myšlenku.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (12.09.2023)

Obsah předmětu:

1. Budování představ přirozeného čísla (stav, mnohost, veličina, adresa, operátor). Různé sémantické typy aditivních i multiplikativních operací.

2. Tvorba proceptů cestou konceptualizace procesu a procesualizace konceptu.

3. Percepce počtu. Vznik a tvorba mnohostních představ. Velká čísla. Rytmus. Pravidelnosti.

4. Mentální charakteristika nácviků. Automatizace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy, sémantické modely.

5. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj.

6. Propedeutika zlomku - celek a část; kmenový zlomek, zlomek, desetinné číslo, procento.

7. Propedeutika záporného čísla.

 

Ve všech oblastech se studenti seznamují s vhodnými didaktickými prostředími, která přispívají naplnění didaktických cílů. Teoretickým východiskem je Teorie generických modelů a princip budování mentálních schémat. Uvedený obsah je transformován do didaktické situace výuky na 1. stupni ZŠ.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK