PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologické poradenství - OCRN17UC50
Anglický název: Educational Counselling
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (31.01.2022)
Tématem kurzu je poradenská profese a její pojetí.Seznámení se systémem školních poradenských služeb /garantovaných MŠMT ČR/ Dítě i mladiství v době školní docházky mají právo na kvalifikovanou poradu i psychologickou pomoc, která mu poskytuje spolehlivé informace pro rozhodování i rozvíjení kvalit jeho osobnosti i při zvládání situačních či vývojových krizí.Nejen žák, ale i rodiče a učitelský sbor mohou konzultovat školní situace s poradenskými pracovníky.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (31.01.2022)

- Hadj Moussová, Z., Valentová, L. (2002): Poradenské teorie a strategie, UK PedF.
- Kopřiva, K.:( 1997): Lidský vztah jako součást profese, Portál, Praha.
- Gabura,J.,Pružinská,J.(1995): Poradenský proces, SLON, Praha.
- Elliot,J.,Place,M.(2002): Dítě v nesnázích, Grada, Praha.
- Helus, Z.( 2004): Dítě v osobnostním pojetí, Portál, Praha.
- Vágnerová, M. (2004): Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál, Praha
- Hadj Moussová, Z. a kol.: Intervence. pedagogicko-psychologické poradenství III.
Praha, UK PedF.
Vágnerová, M. 2005): Školní poradenská psychologie,Karolinum,Praha. 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (31.01.2022)

Pozornost bude věnována etice poradenské práce,objasnění jednotlivých etap poradenského procesu, analýze termínů diagnostika,intervence,konzultační aktivity v poradenské činnosti s konkretizací v oblasti školství.Budou diskutovány nejčastější vývojové problémy předškolních dětí a žáků počátečních tříd ZŠ.
Tematický plán:

teoretická východiska poradenství

Hlavní poradenské směry

Vývoj poradenství ve světě i nás / základní informace/.

Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, etické aspekty v poradenské práci,význam funkce výchovného poradce a ŠMP na škole.

Poradenství jako profese, pojetí poradenské činnosti, odborná připravenost.

Poradenský proces a jeho etapy

Psychologická diagnostika v poradenském procesu

Činnosti a kompetence jednotlivých aktérů poradenství ve školství: výchovný poradce, ŠMP, školní či poradenský psycholog, PPP, SPC, SVP.

Odborné poradenské činnosti: screening, diagnostika, intervence, informační a konzultační aktivity.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (31.01.2022)

Požadavky budou upřesněny v rámci prvního setkání.

Zakončíme vědomostním testem po druhé přednášce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK