PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematiky a ped. praxe II - OCRN17UC48
Anglický název: Mathematics education and teaching practice II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (20.05.2019)
Pokračování kurzu Matematika s didaktikou a pedagogickou praxí a. Je zaměřeno na hlubší porozumění studia didaktiky matematiky. Předpokládá se propojení poznatků a zkušeností ze studia pedagogických a psychologických disciplín, matematiky a její didaktiky a praxe. Předmět je dotován rozsahem hodin 3x4 hodiny, z toho 2 hodiny jsou věnovány praxi - náslechu a rozboru jedné vyučovací hodiny matematiky u učitelů 1. st. ZŠ a na školách, které jsou smluvně zajištěny KMDM.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (20.05.2019)

Systemizovat dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (20.05.2019)

Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: PedF UK, 2014

Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: PedF UK, 2010

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009



Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 2.-5. roč. ZŠ +  Příručky učitele. Plzeň: Fraus, 2008-2011

Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1. roč. ZŠ +  Příručka učitele . Praha: H-mat, o.p.s., 2018



Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.


učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (20.05.2019)

Nejdůležitější metodou výuky je individuální nebo skupinové řešení problémů a diskuse nad didaktickými a matematickými jevy.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (20.05.2019)

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu jsou každý rok specifikovány. Pro letní semestr akademického roku 2018/19

a) aktivní účast na seminářích

b) vypracování seminární práce a diskuse o ni se studenty a vyučujícím

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (20.05.2019)

Obsah kurzu:

1. Pojmotvorný proces v geometrii - Od manipulace k imaginaci. Transfer reprezentací od fyzikálního modelu přes obrázek, ikonu, symbol až k představě.
2. Zpracování pojmu obvod a obsah, např. trojúhelníku, vyvození obsahu lichoběžníku zejména stříháním a manipulacemi
3. Struktura geometrického pojmu; edukační koncepce aritmetiky a geometrie z hlediska a) objektů, b) nástrojů a c) edukačních strategií. Pohled historický.
4. Geometrické kosntrukce, procesy v geomatrii
5. Rovnice a jejich propedeutika
6. Práce s daty - tříděni, klasifikace, hierarchizace, schématizace, uspořádání
7. Statistika
8. Kombinatorika
9. Pravděpodobnost
10. Propedeutika teorie grafů - didaktická prostředí závislá na grafech (Dětský park/Cykostezky, Autobusové linky, grafy dělitelnosti, vývojové diagramy, ... )

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK