PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy výtvarné kultury - OCRN17UC32
Anglický název: Fundamentals of Art Culture
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (08.02.2021)
Abeceda poučeného diváka: navázání kontaktu a vedení dialogu s výtvarným dílem. Rozvíjení diváckých dovedností při hledání významů, témat a kontextů díla. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Kulturní, historické a sociální kontexty vzniku a vnímání díla, jejich vliv a proměny. Společný svět - současné umění a vizuální kultura jako představitelé světa, v němž žijeme společně s našimi dětmi. Co nám říká „samo“ dílo a jaké nároky na nás klade skutečné chápání souvislostí. Výtvarné umění, vizuální kultura, vizuální gramotnost – vztahy mezi nimi a jejich postavení ve vzdělávání a výchově. Svět každodenní vizuality: hračky, hry, móda, filmy, ilustrace, vizuální vyprávění, design. Kýč a jeho role v kultuře a společnosti. Vztahy a souvislosti umění a výtvarného projevu dítěte – témata, prvky vizuálního jazyka (linie, tvar, barva, prostor) a jejich využití.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (08.02.2021)

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress 2017

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014

FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice). Praha: Fortuna 1997

 

AUMONT, J. Obraz, Praha: AMU 2005

GOMBRICH, E. Umění a iluze, Praha Odeon

KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000

MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia, 2012

THULLEROVÁ, G. Jak je poznáme? Umění a kýč, Praha: Knižní klub, 2007

TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015

WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995

ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny). Praha: Triton, 2001

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (08.02.2021)

Přednáška, seminář, diskuse, reflexe nad díly a rozpracovanými seminárními prácemi.

Vzhledem k epidemiologické situaci proběhne výuka distančně na platformě MS Teams.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (08.02.2021)

Přednášky:

1. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Subjektivní a intersubjektivní faktory komunikace s uměleckým dílem. Příčiny komunikačních problémů při percepci a interpretaci moderního a současného umění.

2. Umělecké dílo jako znakový systém. Gramatika, morfologie a tektonika uměleckého díla.

3. Vztah umění ke skutečnosti, dobová podmíněnost jako hlavní příčina proměn. Umělecké dílo jako zpověď umělce a výpověď doby.

4. Vizuální gramotnost a její kultivace. Každodenní vizualita současné společnosti a její nároky na poučeného účastníka komunikace.

5. Odborná terminologie jako nezbytný prostředek verbální interpretace.

 

Semináře:

1. Interpretace vybraných uměleckých děl, porovnávání subjektivních pojetí. Didaktická transformace zkušeností do výtvarného úkolu pro žáky ZŠ.

2. Stereotypy ve vnímání a uměleckých forem, společenské, kulturní a individuální příčiny jejich odmítání. Zpracování odmítaného díla ve výtvarném úkolu pro žáky ZŠ.

3. Proměny forem výtvarného umění – praktické cvičení, vlastní tvorba. Didaktická transformace vlastního výtvarného uvažování.

4. Kýč a jeho funkce v současné vizuální kultuře.

5.  Společná návštěva výstavy či expozice, studium doprovodných vzdělávacích materiálů, jejich analýza a pokus o vytvoření vlastních úkolů pro žáky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (08.02.2021)

zkouška - odevzdaná seminární práce (interpretace moderního či současného uměleckého díla a návrh jeho didaktické transformace do hodin VV)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK