|
|
|
||
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)
|
|
||
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)
Cílem předmětu je získání přehledu o fyziologických a anatomických základů pohybu a uvedení do teoretického zázemí pohybových aktivit z hlediska životního stylu člověka jako jednotlivce. Rozvíjí vztah k pohybovým aktivitám a sportu. Poskytuje základ pro výchovnou, lektorskou a poradenskou činnost v otázkách celoživotního provádění pohybových činností podporujících zdraví. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (23.10.2020)
V případě nutnosti zavedení distanční formy výuky bude tato výuka probíhat online ve virtuálním prostředí na platformě Microsoft Teams - a to v podobě přednášek, konzultací k přednáškám, prezentací zadaných seminárních prací studentů včetně jejich analýzy a reflexí k těmto úkolům a diskuse k dané problematice. Odkaz – adresa - link https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YTZkNjAyMGUtOTk5Ni00NjE3LWE1MGItZWIxNTM3NjE3MWVk%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2%22%2c%22Oid%22%3a%22515533f9-5bf9-4748-b9b7-25e6a7f717ee%22%7d
MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11164#section-4 |
|
||
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)
DYLEVSKÝ,I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1998. ISBN 80-901-667-0-9. ELIŠKOVÁ, M., ŇANKA, O. Přehled anatomie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. 309 s. ISBN 80-246-1216-X HRODEK, O. Pediatrie. 1. vyd. Praha : Galén, 2002, 767 s. ISBN 80-7262-178-5 JELÍNEK, J aj. Biologie a fyziologie člověka a úvod do studia obecné genetiky. 1. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2003. 223 s. 80-7182-138-1 KOPECKÝ, M.; CICHÁ, M. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc: UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9. MÁČEK, M.; RADVANSKÝ, J.; Et. al. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. 1. Vyd. Praha: Galen, 2011. 245 s. ISBN 978-80-7262-695-3. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-7184-867-7. MOUREK, J. Fyziologie: učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha : Grada, 2005. 204 s. ISBN 80-247-1190-7 MULLEROVÁ, L. Biologie člověka a zdravotní prevence. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2001. 126s. ISBN 80-7044-362-6 PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-182-6. VELEMÍNSKÝ, M. Vybrané kapitoly z pediatrie. České Budějovice : JU, ZSF, 2005. ISBN 80-7040-813-8 |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (25.09.2020)
Požadavky k zápočtu: úspěšné absolvování zápočtového testu (min. 75 %). Opravný termín pro získání zápočtu: pokud student/studentka neuspěje v prvním termínu pro získání zápočtu, má již pouze jeden opravný termín. V opravném termínu opět bude absolvovat písemný test, kde musí splnit úspěšnost min. v 75 %.
V případě zavedení distanční formy výuky dojde k eliminaci aktivní účasti na výuce a pro studenty budou v systému Moodle studijní materiály pro zakončení předmětu (pokud by tedy nebylo možné zakončit předmět standardním způsobem).
|
|
||
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)
1. Pohybový systém - kosti, svaly, klouby. 2. Anatomická specifika dětského věku. 3. Somatotypy. 4. Růst a proporcionalita těla. 5. Aerobní a anaerobní cvičení (trénink). 6. Fyziologické aspekty pohybové aktivity. 7. Změny v dýchacím a oběhovém systému při zátěži. 8. Stravování. 9. Pitný režim. 10. Termoregulace. 11. Vliv pohybové aktivity (PA) a sportovního tréninku na růst a vývoj dětského organismu. 11. Sportovně pohybové aktivity ve vztahu ke zdraví a kvalitě života. 12. Význam včasného a soustavného rozvoje pohybových schopností v životě člověka. 13. Motivace k pohybové aktivitě a sportovním činnostem. 14. Zdravotní aspekty pohybových aktivit v jednotlivých věkových údobích. 15. Složky vhodného pohybového režimu s preventivním účinkem, rizika vzniku onemocnění (oběhových, metabolických aj.). |