PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Galerijní a muzijní edukace - OCRN17UC23
Anglický název: Gallery and Museum Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (07.02.2019)
Předmět Galerijní a muzejní edukace se zabývá otázkami vnímání vizuálního díla, možnostmi jeho interpretace a dalšího zapojení ve výtvarné výchově. Na kulturu a umění nahlíží sémioticky jako na spleť proměnlivých významů symbolického řádu, na artefakt jako na příležitost k jeho hledání. Staví na znalostech studentů z teorie a historie umění. Vede k jejich hlubší reflexi s cílem integrovat je s didaktikou výtvarné výchovy. Seznamuje studenty s metodami galerijní a muzejní pedagogiky, možnostmi spolupráce školy a muzea, galerie a jejich dopadem na rozvoj obecných i kulturních kompetencí žáků. Usiluje o systematické a kritické myšlení v souvislostech, rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí studentů. Směřuje ke schopnosti uplatňovat vlastní percepci a znalosti z teorie a dějin umění v přípravě i realizaci výtvarných činností.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (09.10.2020)

Vzhledem k stávající situaci pandemie Covid19 se kurs uskutečňuje distanční formou za použití aplikace TEAMS. 

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (07.02.2019)

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress 2017

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:

vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012

FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM 2013

JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum 2013

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011

 

DOMLÁTILOVÁ, K., FREITAGOVÁ, M., HORÁK, O., LAHODOVÁ, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku? Praha: Galerie Rudolfinum

ECO, U. (ed.) Dějiny krásy. Praha: Argo 2005. ISBN 80-7203-677-7

ECO, U. (ed.) Dějiny ošklivosti. Praha: Argo 2007. ISBN 978-80-7203-893-0

FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010

MENKHOFFOVÁ, I. Svět optických iluzí. Praha: Slovart 2010

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (02.10.2020)

V případě omezení prezenční výuky bude seminář veden distanční formou (webinářem) přes aplikaci Microsoft Teams(eventuálně Google Meet). Do UPM je zajištěn inidividuání přístup.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (02.10.2020)

Zápočet

Dobrovolná část:

1. Velice váds žádám o pomoc s výzkumem kulturního vzdělávání, který katedra VV aktuálně provozuje. Pošlete prosím volnou reflexi na tzv. Miniprůvodce k Plejádám M45 v U(P)M. Délka reflexe je libovolná, ale preferujeme 1- 2 strany. Miniprůvodce najdete na webových stránkách UPM. Napište prosím zcela volně, bez zvláštních formálních úprav, co vás napadá, když si otevřete online nabídku Uměleckoprůmyslového musea k dlouhodobé výstavě Plejády skla 1946 - 2019. Jak se vám tento průvodce čte? Co vás zaujalo? Nebo nezaujalo? Co se Vám líbí nebo naopak nelíbí? Které části preferujete? A vůbec, co si o tomto materiálu myslíte? Je přitažlivý ... atd. Je nějak propojený s ostatními ukázkami z výstavy na stránkách muzea? Pište všechno, co vám přijde na mysl.

Tyto dokumenty ukládejte do WORDU. BUDOU ANONYMNÍ - bez podpisu. Pošlete je včas paní Janě Svobodové. Paní Jana je odesílá Marii Fulková 13. 10. 2020. 

K této části patří podepsaný informovaný souhlas - pošlu ho přes paní Janu.

2. Povinná část, až na konci semestru. V listopadu bude možné tuto práci konzultovat. Studentka předloží seminární práci  - úvahu na téma Proč chodíme do galerií a muzeí? Moje zážitky, zkušenosti, přemýšlení.

Práce bude předložena v rozsahu cca 2 stran, ve wordu nebo v PDF. Jako odbornou literaturu použijte prameny, které jsem vám poskytla a také jakékoliv prameny uvedené v literatuře kursu, ke kterým se dostanete.

Srdečně vás zdraví doc. Dr. Marie Fulková

 Komunikaci budeme udržovat přes paní Janu Svobodovou, abychom se vzájemně nezahltili a nezmátli. Děkuji za pochopení v této složité době.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (07.09.2020)

zápočet

V případě změny formy výuky z důvodu přechodu na online systém, bude zápočet získán na základě pravidelné komunikace via e-mail nebo google drive, splněním zadaného úkolu - četba odborné literatury,  orientace v doporučených internetových zdrojích, sepsání seminární práce na zadané téma, bude-li možnost, pak individuální návštěvy kulturní instituce, např. NG, UPM, Galerie Rudolfinum, DOX a jiné.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK