PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do teorie literatury I - OCRN17UC03
Anglický název: Prolegomena to Theory of Literature
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.10.2019)
Vytváří teoretické předpoklady pro systematické poznávání a interpretaci literární slovesnosti. Na základě práce s konkrétními texty z oblasti literatury pro děti a mládež je poukázáno na tvořivou aplikaci literárněteoretických poznatků.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.10.2019)

·       Peterka J. Teorie literatury pro učitele (Jíloviště 2007, dotisk 2014), ISBN  978-80-239-9284-7.                                                                 

        Mocná D., Peterka J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů (Praha-Litomyšl 2004), ISBN 80-7185-669-X.

·       Martinková V., Teorie literatury netradičně, Trizonia 1995

·       Lederbuchová L., Didaktická interpretace literárního textu, ZČU Plzeň 1995,1997

·       Kožmín Z., Tvořivý sloh, Victoria Publishing 1995

·       Brukner J./Filip J., Poetický slovník, MF 1997

·       Beránková E./Lederbuchová L., Trocha literární teorie. Pro 6.-9. ročník ZŠ, Fortuna 1999

·       Karpatský D., Malý labyrint literatury, Albatros 1997

·       Toman J., Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury, Jihoč. univerzita Čes- Budějovice 1992

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.10.2019)

Témata, pojmy, problémy:

1. Smysl a interpretace, hodnocení a hodnota

2. Literární život- autor (tvorba očima psychologie a sociologie), dílo (titul), čtenář

3. Druhy a žánry- lyrika, epika, drama, poezie versus próza

4. Literární kód a jazykové prostředky (druhy řeči), básnický obraz (obrazné konstrukce)

5. Verš a rytmus (rým a strofa, volný verš)

6. Kompozice, příběh (vyprávění)

7. Literární fikce (perspektiva)

8. Téma a motiv, intertextovost

9. Postava, Prostor

10. Literární slovesnost (literatura umělecká a populární, národní literatura, světová literatura)

11. Folklorní slovesnost, LPDM, faktografická literatura, literární fantastika, literární komika

12. Estetická zkušenost, funkce literatury

Obsah seminářů:

Semináře:

1. J. V. Sládek (Lesní studánka), F. Hrubín (Kuřátko)

2. Velbloud (J. Skácel); M. Bystrov, P. Nikl (Nech ten mech)

3. Prozaické texty z oblasti LPD

4. Literatura umělecká vs. populární

5. Základní složky interpretace textů LPD (pohádka, pověst)

6. I. M. Jirous - interpretace přednesu (ze sb. Magor dětem)

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (28.10.2019)

Zápočet:

Nutná je účast na obou seminářích. Plnění zadaných úkolů z jednoho semináře na druhý.

K získání zápočtu je nutné předložit vyučujícímu interpretační esej vybraného úryvku / díla, jež by mohlo být využito v rámci výuky literatury v hodinách na ZŠ. Tj. text by měl obsahovat dvě části: a) Vaše intepretace textu s použitím základních literárněteoretických pojmů, b) Aplikace těchto poznatků a využití úryvku / díla, případná doporučení na způsob práce s textem ve školní výuce.

Esej /analýza na 4 NS (1 NS = 1800 znaků). Prosím, opatřete text uvedením titulu knihy / jména autora / rokem prvního vydání a jménem Vaším. 

Termín odevzdání: osobně na semináři dne nejpozději do 15. 1. 2020.

Pokud by text nesplňoval potřebné nároky, domluví se s vyučujícím na opravném zadání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK