PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Lingvodidaktika NJ I - OCRG15NJ14
Anglický název: Methodology I
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:7/7, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PaedDr. Dagmar Švermová
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2022)
Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu oborové didaktiky, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace ve složité problematice obsahu i procesu vyučování a učení se. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence a plánování se v rámci tohoto předmětu seznámí studenti se základními principy osvojování jazykových prostředků, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině. V seminářích probíhá reflexe dosavadních znalostí a zkušeností studentů z praxe, podpořená dalšími vstupy, jako ukázky videonahrávek (i z praxe studentů) a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Obsah kurzu tvoří následující témata: Lingvodidaktika – definice a cíle, klíčové otázky. Metody v širším smyslu. Didaktické principy. Receptivní řečové dovednosti – čtení a poslech s porozuměním. Produktivní řečové dovednosti – ústní a písemný projev. Jazykové prostředky (jejich pojetí a funkce v současné lingvodidaktice) - slovní zásoba, mluvnice, fonetika, grafika (nová pravopisná norma) – jazykové prostředky a jejich pojetí a funkce v současné lingvodidaktice. Typologie cvičení.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2022)

Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

JANÍKOVÁ, V. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků. Brno: Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-210-4433-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika), časopis Auskunftsgeber

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2022)

Témata:

Lingvodidaktika – definice a cíle, klíčové otázky.

Metody v širším smyslu.

Didaktické principy.

Receptivní řečové dovednosti – čtení a poslech s porozuměním.

Produktivní řečové dovednosti – ústní a písemný projev.

Jazykové prostředky (jejich pojetí a funkce v současné lingvodidaktice) - slovní zásoba, mluvnice, fonetika, grafika (nová pravopisná norma) – jazykové prostředky a jejich pojetí a funkce v současné lingvodidaktice.

Typologie cvičení.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2022)

a

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK