PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Studium hudebně teoretických traktátů - OCMHHP717
Anglický název: Study of original treatises
Zajišťuje: Collegium Marianum - Týnská vyšší odborná škola (41-CM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jana Semerádová
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2008)
Náplní výuky je seznámení se s problematikou studia dobových hudebně teoretických traktátů, které je nezbytné pro osvojení stylových interpretačních prostředků v barokní hudbě. V první fázi studia posluchači získají všeobecný přehled o nejvýznamnějších traktátech, jakými jsou dobové školy hry na hudební nástroje a teoretické spisy týkající se kompozičních technik, a dále provozovací praxe v oblasti generálbasu (basso continua). V druhé fázi se studenti intenzivně zabývají detailním rozborem jednotlivých traktátů a jejich srovnáváním. Součástí studia je také metodika a dobové principy hry na daný nástroj.
Literatura
Poslední úprava: SVOBODAP/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2008)

Rognoni, F.: Selva de varii passagi, 1620

Praetorius, M.: Syntagma Musicum, 1.-3 díl, Wolfenbüttel 1615-1619.

Sv. 2 faks. vyd. Leipzig 1884, Kassel 1929, sv. 3. Leipzig, 1916

Bernard. Ch.: Tractatus compositionis augmentatus, c1657

Muffat, G.: První poznámky o hraní francouzských baletů podle metody zesnulého pana de Lully, 1695

Corelli, A.: Sonate a violino e violone o cimbalo op.5, Amsterdam 1700

Abbé Raguenet: Parall?le des italiens et des françois, en ce qui regarde la musique et les opéras, , Paris 1702

Heinichen, J. D.: Der Generalbass in der Composition, 1728

Mathesson, J.: Der vollkommene Capellmeister, 1739

Geminiani, F.: Rules for playing in a true Taste on the Violin, German Flute , Violoncello and Harpsichord, 1746

Quantz, J.J.: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen, Berlin 1752

Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen, Berlin, 1753-62

Mozart, L.: Versuch einer gründlichen Violinschule, Augsburg 1756

Tartini, G.: Traite des Agrements de la Musique, 1771

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK