PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika - OCDU19DV05
Anglický název: General Theory of Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 36 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (09.09.2022)
Účastníci vzdělávání si utvoří strukturovaný přehled o současném pojetí vzdělávání a výchovy v prostředí školy, pedagogické jevy budou schopni zasadit do sociálně historického rámce a vlastní konkrétní pedagogické zkušenosti dokáží reflektovat ve vztahu k nejnovějším poznatkům oboru.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (09.09.2022)

Povinné

Dvořáček, J. Základy pedagogiky. Praha: Oeconomica, 2014. ISBN 978-80- 245-2014-8.

Průcha, J. Moderní pedagogika. 6. vyd. Praha: Portál, 2013.

Doporučené

Dvořáček, J. Kompendium pedagogiky. Praha: UK PedF, 2009.

Kasper, T. a D. Kasperová. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.

Průcha, J. Přehled pedagogiky. 6. vyd. Praha: Portál, 2014.

Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005.

Pelikán, J. Výchova pro život. Praha: ISV, 1997.

Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004.

Vališová, A., H. Kasíková a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010.

VETEŠKA, J. Proměny školního vzdělávání v biodromálním kontextu. Praha: Verlag Dashöfer, 2011. ISBN 978-80-86897-39-4.

Veteška, J. a kol. Kompetence studentů a absolventů škol – teoretická východiska a příklady dobré praxe. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. 179 s. ISBN 978-80-906894-0-4.

http://www.nuv.cz/t/in

http://www.nuv.cz/t/ivp-digi

Školský zákon - aktuální znění

Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (č. 27/2016 Sb.)

Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (č.197/2016 Sb. novelizující vyhlášku č. 72/2005 Sb.)

Vyhláška o vedení dokumentace škol a školských zařízení (č. 202/2016 Sb. novelizující vyhlášku č. 364/2005 Sb.)

Podpůrná opatření

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (09.09.2022)

­Koncept vzdělávání a systém vzdělávání v ČR

­Přehled vývoje pojetí výchovy a vzdělávání

­Pedagogická témata a základní kategorie v evropském historickém rámci

­Funkce školy a vzdělávání

­Kurikulum školního vzdělávání

­Kultura školy jako sociální organizace

­Koncepce společného vzdělávání

­Výchova ve škole a její pojetí

­Role učitele ve vzdělávání

­Aktuální otázky současné vzdělávací politiky

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (09.09.2022)

Zkouška: Aktivní účast v přímé výuce, samostatná práce se zdroji. U praktikujících učitelů využití poznatků pro reflexi vlastní praxe.

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK