PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Propedeutika speciální pedagogiky II - OCDS18SS07
Anglický název: Special Education Propedeutics II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)
Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)

V případě nařízené distanční výuky proběhnou setkání v platformě MS Teams

Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)

Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol.: Speciální pedagogika 1.vyd. Olomouc: UP v Olomouci 2003.

Vítková, M. a kol. : Integrativní speciální pedagogika. 1.vyd. Brno: Paido 1998.

Mužáková, Monika: Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti s rodiči a jejich dětmi s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Univerzita Karlova – Pedf 2016.

Slowík, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada 2016.

Titzl, B.: Postižený člověk ve společnosti 1.vyd. Praha: UK – PedF 1998.

Titzl, B.: To byl český učitel 1.vyd. Praha: Společnost F. Bakule 1998.

Valenta, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)

Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami (zejména Čáda, Mauer, Zeman, Sovák), vývojové etapy české speciální pedagogiky. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny v oblasti speciální pedagogiky. Speciálně pedagogické principy a metody. Integrace a inkluze jako proces.Cílové skupiny speciální pedagogiky a socializace těchto skupin. Činitelé působící ve výchově a vzdělávání znevýhodněných osob. Reflexe vztahu společnosti k znevýhodněným osobám a skupinám. Přístupy uplatňované v podpoře znevýhodněných osob – a to z hlediska medicínského, právního a pedagogického. Vývoj institucionálního zabezpečení péče o znevýhodněné jedince.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)

písemný test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK