PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální a ped. psychologie - OCDP16VY11
Anglický název: Social and Educational Psychology
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Jiřina Pávková
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (31.01.2021)
Předmět seznámí posluchače s vybranými pojmy a koncepty sociální a pedagogické psychologie včetně profesní psychohygieny. Cílem předmětu je poukázat na psychologické poznatky, které mohou vychovatelům a pedagogům volného času pomoci při plánování, realizaci i reflexi jejich profesních činností. Psychologické poznatky a dovednosti jsou představeny jako nezbytná součást celoživotního vzdělávání a sebevzdělávání pedagogických pracovníků.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (31.01.2021)

Gillernová, I., Krejčová, L. a kol. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada Publishing.

Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Portál.

Kern, H. a kol. (2015). Přehled psychologie. Praha: Portál.

Nešpor, K. (2019). Přirozené způsoby zvládání stresu. Praha: Raabe.

Pávková, J. (2014). Psychologie pro pedagogy: Sociální a pedagogická psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Pugnerová, M. a kol. (2019). Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada Publishing.

Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha: Portál.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (31.01.2021)

Zkouška bude mít charakter skupinové rozpravy (kolokvia). Cílem zkoušky je ověřit znalosti základních pojmů a konceptů v rozsahu základní doporučené literatury. Předpokládá se schopnost tyto poznatky aplikovat do výchovné praxe. Dále se předpokládá, že studující prokáží hlubší znalosti nad rámec základní studijní literatury v té oblasti sociální či pedagogické psychologie, která je zaujala a o které se poučili studiem odborné literatury dle vlastního výběru.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (31.01.2021)

1. Vymezení a význam sociální a pedagogické psychologie.

2. Socializace.

3. Interpersonální percepce a interakce.

4. Sociální a pedagogická komunikace.

5. Sociální skupiny.

6. Sociální učení.

7. Výchovné styly.

8. Psychohygiena v práci vychovatele.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK