PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do didaktiky pedagogiky, psychologie a sociální práce - OCDC23SS18
Anglický název: a
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (11.12.2023)

Cílem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní poznatky z didaktiky odborných předmětů, které vycházejí z  psychologických věd, pedagogických věd a sociální práce. Účastníci se budou orientovat v základních kurikulárních dokumentech, které se vztahují k výuce odborných předmětů tohoto zaměření, dokáží formulovat výukové cíle a na jejich základě vybírat optimální výukové metody a organizační formy výuky odborných předmětů zaměřených na psychologii, pedagogiku a sociální práci, příp. též příbuzných odborných předmětů.

Absolvent(ka) zejména:

- pojmenuje a s využitím odborné terminologie popíše kurikulární dokumenty, které upravují výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce na různých typech škol,

- korektně užívá současnou pedagogickou a didaktickou terminologii a obhájí její význam pro rozvoj didaktického a oborově didaktického myšlení,

- objasní význam stanovování cílů pro výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce,

- formuluje výukové cíle na různých úrovních kurikula; podobu a pojetí navržených cílů zdůvodní s oporou o odborné argumenty,

- pojmenuje a kriticky zhodnotí aktuální trendy ve výuce předmětů zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (11.12.2023)

Gillernová, I. (2004). Didaktické dovednosti v přípravě učitelů psychologie. In Vališová, A. a kol. (2004). Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha: Karolinum.

Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada Publishing.

Kuberová, H. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.

Nohavová, A. (2018). Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.

Skarupská, H. (2006). Didaktika sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Sokolová, L. (2010). Didaktika psychológie. Bratislava: Univerzita Komenského.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.

Vašutová, M., Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.

Vízdal, F. (1987). Didaktika psychologie. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.

Sborníky z konferencí Sekce pro výuku psychologie ČMPS „Učíme psychologii“ dostupné na www.cmpsy.cz

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (11.12.2023)

Zkouška bude mít podobu odborné rozpravy nad probíranými tématy. Ke zkoušce studující předloží vypracované úkoly, které tvořily náplň distanční složky předmětu.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (11.12.2023)

1. Úvod do studia didaktiky odborných předmětů zaměřených na psychologii, pedagogiku a sociální práci, postavení těchto oborových didaktik v soustavě věd.

2. Přístupy k výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce dříve a dnes, soudobé trendy ve výuce psychologických, pedagogických a sociálně vědních předmětů, koncept funkční psychologické a pedagogické gramotnosti.

3. Učivo psychologie, pedagogiky a sociální práce v kurikulu základního, středního a vyššího odborného vzdělávání.

4. Cíle výuky psychologie, pedagogiky a sociální práce.

5. Metody výuky a organizační formy výuky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK