Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2014)
Předmět zahrnuje temata- problematika tělesné odlišnosti: tělové schema, sebepojetí a
psychosociální obraz tělesně postiženého jedince, kognitivní zpracování tělesné odlišnosti, kognitivní disonance, sociální
hodnocení tělesně postižených, společenské postojové stereotypy, mechanismus vzniku znevýhodněné minority a její
charakteristika, problematika omezení hybnosti, objektivní a subjektivní hodnota motoriky v průběhu ontogeneze, syndrom
imobility, problematika centrálních poruch hybnosti, komunikační aspekty tělesného postižení, znevýhodnění v pohybu jako
otázka práv, deklaratorní vyjádření a legislativní zakotvení práv tělesně postižených, socializace osob s těl.postižením,
sebeurčující život, životní autonomie, soběstačnost, kvalita života osob tělesným postižením, asistence tělesně postiženým
osobám, nové trendy v podpoře samostatnosti těl.postižených, paliativní péče, hospicová péče.
Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2014)
Classes are with the following content - problems of physical diversity: body scheme, self
concept and psychosocial image of persons with physical impairment, cognitive processing of physical diversity, cognitive
disonance, social evaluation of people with physical impairment, social approach stereotypes, mechanism of disadvantage
minority development and its characteristic, problems of hipokinesia, objective and subjective motor assessment within
ontogenesis, immobility syndrom, problems of central motor impairments, communication aspects of physical impairment,
disadvantage in movement as a question of rights, declarations and legislation of rights for people with physical impairment,
socialization of persons with physical impairment, self-determination of life, life autonomy, self- sufficiency, quality of life of
persons with physical impairment, assistance, new trends of self-sufficiency support, palliative care, hospice care.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (09.10.2016)
Znalost základní problematiky života osob s tělesným postižením, orientace v problematice inkluzivního vzdělávání osob s tělesným postižením.
Literatura
Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (09.08.2016)
HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ , I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007.
RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.
TROJAN,S.,DRUGA,R.,PFEIFFER, J, VOTAVA,J: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka ,třetí, přepracované a doplněné vydání, Praha: Grada, 2001, ISBN 80-247-1296-2
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006
Metody výuky
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (09.10.2016)
Vstupní instruktáž, diskuze postupu a sebezkušenostní aktivita ve vybraném školním zařízení.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (09.10.2016)
Odevzdání záznamového archu s přehledem fungování osoby s tělesným postižením ve školním prostředí.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (09.10.2016)
Skupinové ( párové) provedení průzkumu fungování osob s tělesným postižením ve školním prostředí.