PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Arteterapie I. - OBPS18311
Anglický název: Art Therapy I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Třída: Psych. a spec. ped. 1. cyklus - povinně volitelné
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Korekvizity : OBPS18011, OBPS18012, OBPS18099
Neslučitelnost : OBPS18312, OBPS18313, OBPS18314
Je neslučitelnost pro: OBPS18314, OBPS18313, OBPS18312
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.06.2009)
Teorie: Vymezení arteterapie a její teoretická východiska v souvislostech speciální pedagogiky. Vztah arteterapie a psychoterapie, arteterapeutické přístupy v kontextech psychoterapeutických koncepcí. Historické kontexty současného stavu oboru - stručný náhled do historického vývoje arteterapie. Art-psychoterapie (druhoprocesové arteterapie) a terapie uměním (prvoprocesové arteterapie). Specializace v arteterapii. Výtvarný zážitek a jeho reflexe jako realizační východisko pro arteterapii. Indikace a kontraindikace arteterapie, formy a cíle arteterapeutického procesu. Aranžování arteterapeutických situací v teorii a v praxi; arteterapeutické metody a techniky. Kompetence speciálního pedagoga ve vztahu ke kompetencím arteterapeuta, etika profese v arteterapii. Cvičení a propedeutika zážitkového výcviku: individuální a skupinové techniky se základy arteterapeutické reflexe (arteterapeutická kresba, arteterapeutická práce s barvou, aktivní a řízená imaginace, utváření mandal, projektivní techniky - strom života, životní cesta apod., modelování z hlíny, metody esteticko-haptické stimulace).
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (22.05.2006)

HORŇÁKOVÁ, M. Činostnná terapia v liečebnej pedagogike. Bratislava : Creativpress, 1995.

KUBOVÁ, L. Hiporehabilitace jako možnost psychoterapie intervence u duševních poruch. HIPO rehabilitace. IV. roč., č.3.

LINKA, A Kapitoly z muzikoterapie. Rosice : Gloria, 1997.

PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.

VALENTA, M a kol. Dramatika pro speciální pedagogy. Olomouc : Univerzita Palackého, 1995.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK