PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociologie výchovy - OBPS13590
Anglický název: Sociology of Education
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. David Doubek, Ph.D.
Prerekvizity : OBPS13017
Záměnnost : OBUZ12109
Je záměnnost pro: OBUZ12109, OPBP1Q164A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Doubek, Ph.D. (06.02.2018)
Cílem kurzu je poskytnout studentům základní orientaci v oboru sociologie výchovy a školy, seznámit se s tím, jak o škole a výchově uvažuje sociologie, jak je analyzuje a teoretizuje. Akcent je v přednášce položen na výklad základní terminologie a fundamentálních konceptů a v semináři se studenti věnují četbě a interpretaci významných děl (P. Willis - Learning to Labor ap.) a aktuálním otázkám v kontextu české školy. Kurz je ukončen písemnou zkouškou.
Cíl předmětu
Poslední úprava: DOUBEK/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2013)

Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou sociologie výchovy, společenských souvislostí fenoménu socializace-enkulturace.

Literatura
Poslední úprava: DOUBEK/PEDF.CUNI.CZ (29.02.2016)

HAVLÍK, R. KOŤA, J.. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.

GIDDENS, A. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.

Bourdieu, P. Teorie jednání. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.

Doubek D., Levínská, M. Bittnerová, D. Pomoc a pořádek: kulturní modely v pomáhajících profesích. Praha: Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-87398-18-0

HAVLÍK, R. NOVOTNÁ M. PROKOP, J. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993. 66 s. ISBN 80-7066-781-8.

Illich, I. Odškolnění společnosti. Praha : Slon, 2001. ISBN 80-85850-96-6.

Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha : Slon 2004. ISBN 80-86429-29-6

PROKOP, J. Sociologie výchovy a školy. 1. vyd. Liberec : Technická univerzita, 2001. ISBN 80-7083-579-6.

RABUŠICOVÁ, M. POL, M. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství. Pedagogika, Praha: PedF UK, 1996, roč. 1996, č. 2, s. 105-116. ISSN 0031-3815.

Ogbu, J. U. Black American Students in an Affluent Suburb. A Study of Academic Disengagement. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, Inc, 2003. ISBN: 978-0805845167.

PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0924-X

STACK, C. All our kin. New York : Basic Books, 1975. ISBN 0-06-131982-1.

WILLIS, P. Learning to Labor: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. New York : Columbia University Press, 1981.

Sylabus
Poslední úprava: DOUBEK/PEDF.CUNI.CZ (29.02.2016)

Cílem kurzu je poskytnout studentům základní orientaci v oboru sociologie výchovy a školy, seznámit se s tím, jak o škole a výchově uvažuje sociologie, jak je analyzuje a teoretizuje. Akcent je v přednášce položen na výklad základní terminologie a fundamentálních konceptů a v semináři se studenti věnují četbě a interpretaci významných děl (P. Willis - Learning to Labor ap.) a aktuálním otázkám v kontextu české školy.

 

1. Úvod: sociologie výchovy v kontextu sociologie, psychologie a pedagogiky.

2. Základní sociologická paradigmata: funkcionalismus, teorie konfliktu, symbolický interakcionismus.

3. Důležité sociologické pojmy z hlediska sociologie výchovy: Sociální struktura, třída, etnicita, socializace, sociální kontrola, sociální stratifikace, sociální mobilita.

4. Výzkumné přístupy v sociologii výchovy.

5. Významné sociologické teorie výchovy a vzdělávání.

6. Škola jako sociální systém.

7. Školní procesy - vyjednávání, reprodukce, strategie.

8. Profese učitele a její sociologické souvislosti.

9. Žáci, studenti, vrstevnická skupina.

10. Rodina a vzdělání, problematika sociální reprodukce a kulturního kapitálu.

11. Role vzdělání v sociální stratifikaci a sociální mobilitě.

12. Sociální inkluze a exkluze.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK