PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie II X - OBPS13510
Anglický název: Developmental Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Neslučitelnost : OBPS13010
Prerekvizity : OBPS13509
Záměnnost : OBPS13010
Je neslučitelnost pro: OPBP1Q107A, OBPS13010
Je záměnnost pro: OBPS13010
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SOTAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)
Kurz obsahově navazuje na předmět Vývojová psychologie I. Výsledkem tohoto kurzu je schopnost studujících účelně používat znalosti z oblasti vývojové psychologie a zařadit je do kontextu znalostí z dalších psychologických disciplín. Absolvent kurzu je schopen předkládat argumentačně promyšlená stanoviska založená na znalostech vývojové psychologie z věkových období lidského života od mladšího školního věku po stáří. Posluchači se seznámí se základními pojmy a tématy vývojové psychologie v daných ontogenetických obdobích, budou orientováni v jednotlivých teoretických koncepcích i aktuálních trendech empirických studií.
Literatura
Poslední úprava: SKASKOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.03.2013)

ARNETT, J. J. Adolescence and Emerging Adulthood. Pearson Upper Saddle River : Prentice Hall, 2009

BLOS, P. The adolescent passage: Developmental issues. New York: International Universities Press, 1979.

FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009.

FREUD, S. Práce k sexuální teorii. In FREUD, S. Vybrané spisy III. Praha: Avicenum 1971, s. 7-229.

GRUSS P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009.

HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010.

JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008.

KATRŇÁK, T. a kol. Na prahu dospělosti. Praha: Dokořán, 2010.

KLUSÁK, M. a KUČERA, M. Dětské hry - games. Praha: Karolinum, 2010.

MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003.

MACEK, P., LACINOVÁ, L. (eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2006.

ONDRUŠOVÁ, J. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011.

PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Čeští žáci po deseti letech. Praha: Nakladatelství Pedagogické fakulty UK, 2004.

SETTERSTEN, R. A. a kol. On the frontier of adulthood : theory, research, and public policy. Chicago: University of Chicago Press, 2008.

SHEEYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál 1999

SMÉKAL, V.; LACINOVÁL.; KUKLA, L. a kol. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2004.

ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007.

VAVRDA, V. Soudobé otázky psychoanalýzy. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005.

WINNICOTT, D. Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998. 

Sylabus
Poslední úprava: SOTAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.10.2012)

Vývojová psychologie II.

1/1 hodina týdně

  1. Adolescence - aktuální pojetí, diferenciace, terminologie, historická komparace vývoje pojetí. (od bouře a konfliktu po autorizovanou konceptualizaci vlastního životního prostoru. Adolescence v odraze vývojových teorií, psychologických škol. Adolescenti ve světle aktuálních výzkumů.



  1. Raná adolescence - starší školní věk- pubertální změny fyzické, kognitivní, emocionální, identitní. Genderové rozdíly. Role školáka v období rané adolescence. Vztahy - sebepojetí, vztahy k druhým (rodina, vrstevníci, autority)



  1. Střední adolescence - Časové vymezení, biologické, psychické, sociální a osobnostní změny. Pohlavní identita, sexuální zrání. Vztahy k druhým, sebepojetí, sebehodnocení. Profesní orientace. Přechod ze ZŠ na SŠ. Adolescenti jako klienti poradenských a terapeutických služeb - specifika přístupu.

 

  1. Pozdní adolescence- časové vymezení, biologické, psychické a osobnostní změny. Perspektivní orientace, profesní příprava. První partnerské vztahy, sexuální život. Adolescent na prahu dospělosti, rozostření hranic - sociokulturní, ekonomické a demografické konsekvence. Hodnotová orientace.

 

  1. Rizikové chování dospívajících, subkultury mládeže - - aktuální trendy, výzkumné sondy, poradenská práce s dětmi s rizikovým chováním, koncepce prevence ve školství

 

  1. Vynořující se dospělost (Emerging Adulthood)- reflexe teoretického konceptu, nové svébytné období, empirické studie

 

  1. Raná dospělost - vymezení, osobnostní zralost, sociální role, pracovní role, založení rodiny, reprodukční otázky, rodičovství, manželství, partnerství - aktuální partnerské chování, formy soužití, orientace na trhu práce, ambivalence očekávání okolí a osobních rozhodnutí, životní styl. Raná dospělost a problémy řešené v poradenských a terapeutických službách.

 

  1. Střední dospělost - vymezení, úkoly, involuční ozvěny, stabilita versus úzkost, vrchol produktivity, ozvěny krize středního věku - aktuální koncepty. Identitní otázky.

 

  1. Pozdní dospělost - vymezení, úkoly, specifika. Fyzické, psychické i sociální změny. Vývoj rodiny, odchod dětí, nové impulzy v partnerských vztazích, životní styl. Pozdní dospělý na trhu práce, rekapitulace.

 

  1. Aktuální partnerské a rodinné otázky v zrcadle trendů a empirickýchzjištění - (manželství v demografických trendech, sezdaná soužití, homosexuální svazky, single soužití, spolubydlení, doplněné rodiny, rodina a rozvod, střídavá péče, náhradní rodinná péče, neplodnost a partnerství, surogátní mateřství) - seminář



  1. Stáří - vymezení, involuční změny, sebepojetí, specifika. Demografické trendy - nutná reflexe psychologické praxe. Odchod do důchodu, změna životního stylu, rytmu, sociálního statutu. Možnosti oddálení degenerativních změn - výzkumy, rozvoj kognitivní stimulace versus chybějící psychologické služby. Gerontopsychologie jako nedílná součást přípravy psychologa. Paliativní péče.



  1. Umírání jako psychologický fenomén - příprava na smrt, rituály loučení, truchlení, hospicová hnutí, možnosti práce psychologa, vývoj konceptu smrti, nečekané úmrtí, infaustní a letální diagnózy - seminář



  1. Zásadní otázky životního cyklu člověka - reflexe důležitých teoretických konceptů vývojové psychologie, diskuze, náměty, shrnutí

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (31.10.2019)

Předmět je zakončen zkouškou, které předchází prezentace určeného tématu v rámci přednášek.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK