PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Nadání a nadaní - OBPS13204
Anglický název: Giftedness and Gifted
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 1/1, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
Prerekvizity : OBPS13016
Je záměnnost pro: OPBP1Q138B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (05.02.2018)
Obsah kurzu tvoří tři tématické bloky: První je zaměřen na fenomén nadání a jeho historický vývoj. Pozornost je věnována zejména změnám, ke kterým došlo v jeho chápání v průběhu 20. století. Zabýváme se zde druhy nadání i současnou legislativou. Druhý je zaměřen na osobnost nadaného dítěte, na jeho časté problémy, problematiku identifikace a výběru nadaných, psychologické a pedagogické identifikační metody, možnosti rozvíjení nadání doma a ve škole, vzdělávání nadaných. Třetí má informační charakter, seznamuje se zdroji (publikace, webbové stránky, časopisy, školy atd.), které pomáhají psychologúm i pedagogům při řešení konkrétních problémů nadaného dítěte. Těžiště kurzu představuje zejména druhý blok přednášek a seminářů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (05.02.2018)

Cílem kurzu je seznámení s psychologickou problematikou nadání a nadaných dětí, získání vhledu do současných trendů jejich vzdělávání a získání vyšší citlivosti pro práci s těmito dětmi. Součástí předmětu je i poskytnutí informací a kontaktů na instituce, které se problematikou nadaných dětí zabývají.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (05.02.2018)

Základní studijní literatura:

Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada 2009

Jurášková.J. Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP 2007

Laznibatová.J. Nadané dieťa, jeho vývin, vzdělavanie a podporovanie. Bratislava: IRIS 2001

Mudrák, J. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada 2015

Portešová, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál 2013

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (13.02.2018)

V rámci 3 bloků jsou realizovány následující přednášky, k některým i semináře.

1. První blok uvádí do kontextu problematiky nadání. Jedná se zejména o kontext historický, vývojový a sociálně kulturní, cca do počátku 20. století.

    Přístup k nadání z patologického hlediska  (od antiky k současnosti)

    Přístup k nadání z biologického hlediska

    Přístup k nadání z environmentálního hlediska

    Přístup k nadání z kognitivního hlediska

    Další přístupy.

    Změny ve vymezování nadání v průběhu 20. století, základní modely nadání (kognitivní, osobnostně-vývojový, sociálně kulturní), klasifikace nadání a jeho druhy, znaky nadaného žáka, současná legislativa.

2. Druhý blok je zaměřen na osobnost nadaného a mimořádně nadaného žáka.

   Charakteristika osobnosti nadaného žáka z vývojového pohledu od předškolního věku k adolescenci, časté problémy nadaného žáka v jednotlivých vývojových období, identifikace a výběr nadaných žáků ve škole a v pedagogicko-psychologické poradně, psychologické a pedagogické metody k identifikaci a výběru nadaných,

   podpora a přístup rodiny k nadanému dítěti, význam vrstevnických vztahů, možnosti rozvíjení nadání v rodině a ve škole - organizační formy, práce s obsahem učiva, doporučované vyučovací metody, učitelé nadaných dětí atp.

3. Třetí blok poskytuje informace o institucích, spelečnostech, nadacích, časopisech a jejich webbových stránkách, které se problematikou nadaných zabývají.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. (05.02.2018)

Klasifikovaný zápočet je udělen po úspěšně absolvovaném testu a rovněž se přihlíží k aktivitě studenta v rámci kurzu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK