PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie psychologického výzkumu - OBPS13091
Anglický název: Psychological Research Theory
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Daniel Heller
Prerekvizity : OBPS13034
Záměnnost : OBPS13110, O06313006
Je prerekvizitou pro: OBPS13090, OBPS13086
Je záměnnost pro: OBPS13110, O06313006, OPBP1Q104A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.05.2007)
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními otázkami a přístupy psychologické metodologie, které tvoří teoreticko-metodologická východiska psychologie, specifika studia psychologických jevů, formulace hypotéz, proměnné v psychologii, získávání kvantitativních údajů o psychologických proměnných, pozorování a explorační metody, experimentální metoda v psychologii, základní typy experimentálních projektů v psychologii, zkoumané soubory, úrovně měření a škálování v psychologii, validita a reliabilita, interpretace nálezů a verifikace hypotéz. Obsah kurzu lze rozčlenit do následujících tematických okruhů: 1. Věda a její metodologie (věda, metavěda, vědecké teorie, psychologické teorie). 2. Vědecký jazyk a terminologie (problémy, hypotézy, proměnné, konstrukty, definice). 3. Vymezení vědeckého problému (základní výzkumná otázka, stanovení vědecké hypotézy, ověřování hypotéz, získávání informací). 4. Výzkumné projekty (charakteristika, klasifikace). 5. Experimentální a neexperimentální výzkum v psychologii (pozorování a experiment). 6. Základní metody obecné psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie, vývojové a pedagogické psychologie. 7. Metody psychologické diagnostiky. Odborná literatura: Základní FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2000. KERLINGER, F.N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972. MARŠÁLOVÁ, L. Metodologické základy psychologického výzkumu. Bratislava: Psychodiagnostika, 1978. MARŠÁLOVÁ, L.; MIKŠÍK, O. a kol. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1988. MIKŠÍK, O. Úvod do psychologické metodologie I., II. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. Výběrová SCHWEIGERT, W.A. Research methods in psychology: A handbook. Pacific Grove: Brooks/Cole, 1998. SHAUGHNESSY, J.J.; ZECHMEISTER, E.B. Research methods in psychology. New York: McGraw-Hill, 1990. ZECHMEISTER, E.B.; SHAUGHNESSY, J.J. A practical introduction to research methods in psychology. New York: McGraw-Hill, 1992. ELMES, D.G.; KANTOWITZ, B.H.; ROEDIGER, H.L. Research methods in psychology. St. Paul: West Publishing Company, 1995. RAY, W.J. Methods toward a science of behavior and experience. Pacific Grove: Brooks/Cole, 1997.
Cíl předmětu
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2009)

Cílem kurzu je seznámit studenty se základními otázkami a přístupy psychologické metodologie, které tvoří teoreticko-metodologická východiska psychologie, specifika studia psychologických jevů, formulace hypotéz, proměnné v psychologii, získávání kvantitativních údajů o psychologických proměnných, pozorování a explorační metody, experimentální metoda v psychologii, základní typy experimentálních projektů v psychologii, zkoumané soubory, úrovně měření a škálování v psychologii, validita a reliabilita, interpretace nálezů a verifikace hypotéz.

Literatura
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2009)

Základní:

  • Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
  • Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
  • Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Praha: Academia.
  • Maršálová, L. (1978). Metodologické základy psychologického výzkumu. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
  • Maršálová, L., Mikšík, O. (1990). Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava: SPN.

Doporučená:

  • Banister, P., Burman, E., Parker, I., Taylor, M., Tindall, C. (1997). Qualitative Methods in Psychology: A Research Guide. 2nd ed. Open University Press.
  • Bootzin, R. R., Mcknight, P. E. (2006). Strengthening Research Methodology: Psychological Measurement and Evaluation. APA.
  • Breakwell, G. M., Hammond, S., Fife-Schaw, Ch. (2000). Research Methods in Psychology. 2nd ed. London: Sage.
  • Burney, D. H. (1998). Research Methods. 4th ed. Pacific Grove: Brooks/Cole.
  • Clark-Carter, D. (1997). Doing Qualitative Psychological Research: From Design to Report. Hove: Psychology Press.
  • Christensen, L. B. (1997). Experimental Methodology. 7th ed. Boston: Allyn &Bacon.
  • Elmes, D. G., Kantowitz, B. H., Roediger, H. L. (1995). Research Methods in Psychology. 5th ed. St. Paul: West Publishing Company.
  • Haslam, S. A., McGarty, C. (1998). Doing Psychology. An Introduction to Research Methodology and Statistics. London: Sage.
  • Hayes, N. (1997). Doing Qualitative Analysis in Psychology. Hove: Psychology Press.
  • Mayring, P., Huber, G. L., Gürtler, L. (2007). Mixed Methodology in Psychological Research. Sense Publishers.
  • Proctor, R., E., Capaldi, J. (2006). Why Science Matters: Understanding the Methods of Psychological Research. Blackwell Publihing.
  • Ray, W. J. (1999). Methods Toward a Science of Behavior and Experience. 5th ed. Pacific Grove: Brooks/Cole.
  • Schweigert, W. A. (1998). Research Methods in Psychology. Pacific Grove: Brooks/Cole.
  • Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. (1990). Research Methods in Psychology. 2nd ed. New York: McGraw-Hill.
  • Silvermann, D. (2000). Doing Qualitative Research. London: Sage.
  • Silvermann, D. (2001). Interpreting Qualitative Data. 2nd ed. London: Sage.
  • Zechmeister, E. B., Shaughnessy, J. J. (1992). A practical introduction to research methods in psychology. New York: McGraw-Hill.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Daniel Heller (22.02.2010)

Obsah kurzu lze rozčlenit do následujících tematických okruhů: 1. Věda a její metodologie (věda, metavěda, vědecké teorie, psychologické teorie). 2. Vědecký jazyk a terminologie (problémy, hypotézy, proměnné, konstrukty, definice). 3. Vymezení vědeckého problému (základní výzkumná otázka, stanovení vědecké hypotézy, ověřování hypotéz, získávání informací). 4. Výzkumné projekty (charakteristika, klasifikace). 5. Experimentální a neexperimentální výzkum v psychologii (pozorování a experiment). 6. Základní metody obecné psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie, vývojové a pedagogické psychologie. 7. Metody psychologické diagnostiky.

Studijní předmět Teorie psychologického výzkumu je jedním z povinných předmětů základní části studijního programu bakalářského cyklu. V seminární práci, jejímž obsahem bude návrh výzkumného projektu, studenti prokáží svoji schopnost zformulovat a vymezit výzkumný problém, a navrhnout vědecký postup jeho řešení. Práce prezentující originální projekt bude zpracována na odpovídající stylistické i jazykové úrovni.

V úvodu seminární práce budou uvedeny základní literární prameny, které umožní orientaci ve vybrané problematice a pomohou stanovit přiměřené výzkumné hypotézy (případně základní hypotézu). Je možné vycházet i z internetových zdrojů, např. univerzitních databází, jako je http://pez.cuni.cz/. Při práci s literaturou nejsou přípustné tzv. citace ?z druhé ruky?. Pokud jde o citace, nižší hodnotu mají citace slovníků, encyklopedií, přehledových prací, učebnic a případně i popularizačních textů než citace vědeckých monografií a článků v recenzovaných periodikách. Je nutné důsledně udávat všechny zdroje a dodržovat autorská práva u veškerých převzatých údajů.

Seznam literatury bude řazen podle abecedy (tj. prvních písmen příjmení autorů či názvů). V případě většího počtu citovaných zdrojů je možné tyto rozdělit do několika skupin (knihy, časopisy, on-line zdroje apod.). Podrobnější informace k citacím jsou k dispozici na adrese http://beta.pedf.cuni.cz/biblcit.htm

Cíl seminární práce lze ve stručnosti vyjádřit jako odpověď na dvě otázky: 1.Co chci zkoumat? a 2.Jak to chci zkoumat?. V práci je třeba se vyvarovat toho, aby práce měla povahu kompilátu, základní podmínkou pro přijetí práce je, aby přinášela vlastní badatelskou otázku a návrh její analýzy. Předpokládá se i úvaha o analýze vlastních získaných dat a jejich interpretaci a diskuse o významu vlastních zjištění a závěrů v konfrontaci s odbornou literaturou. Seminární práci tvoří projekt vlastní výzkumné práce. Student by se při tvorbě výzkumného projektu měl učit promýšlet strukturu a cíle budoucích prácí, např. bakalářské a diplomní. Projekt bude obsahovat cíl práce, výzkumné otázky, výstižné shrnutí obsahu práce a seznam zdrojů. Důležitou součástí výzkumného projektu bude i časový plán výzkumu. Na titulní straně seminární práce bude uveden název školy (Univerzita Karlova v Praze, Fakulta pedagogická), druh práce (seminární práce), název práce, jméno autora, rok předložení práce, jméno vedoucího práce a čestné prohlášení, tj. student svým podpisem s uvedením data standardně stvrdí, že práci zpracoval samostatně s použitím uvedených pramenů a literatury. V úvodu práce student uvede, proč si dané téma zvolil. Dále bude prezentovat teoretická východiska, širší kontext, objasní klíčové pojmy, stav výzkumu, popíše základní výzkumné cíle, formuluje výzkumný problém a výzkumné otázky. Tomu adekvátně zvolí metodu výzkumu, resp. výzkumné metody. Součástí návrhu výzkumu bude i předpokládaný časový plán. Závěr práce bude obsahovat seznam literatury a přílohy, například vlastní dotazník vytvořený pro zodpovězení výzkumných otázek.

Požadavky na formální úpravu práce jsou: písmo Times New Roman, velikost 12, řádkování 1,5, okraje 2 cm. Seminární práce bude napsána na psacím stroji nebo na počítači v rozsahu 7-10 normostránek textu (počítá se bez poznámek, seznamu pramenů a literatury, případně příloh), tj. 1.800 znaků na stránku (30 řádek po 60 znacích). Stránky budou číslovány, pro členění kapitol je možné používat desetinného systému. Případné poznámky budou umístěny na stránce pod čarou nebo na konci textu.

Podmínkou získání klasifikovaného zápočtu je:

1. Odevzdání seminární práce.

2. Docházka alespoň tříčtvrtinová, tj. 75%.

Začlenění kurzu

Předpokladem úspěšného absolvování kurzu jsou základní znalosti obecné psychologie, získané absolvováním povinného předmětu (OBPS.. Obecná psychologie). Teorie psychologického výzkumu je povinným kurzem, který studentům poskytuje základní informace o požadavcích pro vypracování vlastního výzkumného projektu. Získané znalosti, vědomosti a dovednosti studenti využijí pří přípravě bakalářské práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK