PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Autorská fotografie 4 (projekt Média) - OB9321037
Anglický název: Photography 4 (Media Project)
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (16)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D.
Prerekvizity : OB9321021
Je prerekvizitou pro: OB9321044
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Autorské fotografické cykly na vlastní téma a jejich prezentace. Fotografie součást výtvarného konceptu. Fotografie a knižní ilustrace. Fotografie jako prostředek vlastního vyjádření, tvorby a její možnosti při výtvarné výpovědi na základě transformace a selekce skutečnosti
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)

orientace v pojmech y odborn0 literaturz.fotografie jako redukovaný prvek celku světa; výběr a selekce; reflexe světa prostřednictvím fotografického obrazu, možnosti; reflexe vlastní fotografické tvorby jako východisko k definování didaktických problémů ve výtvarné výchově; možnosti práce s autorskou fotografií; paralely se současnou uměleckou a fotografickou produkcí; autorské koncepty; aplikace konkrétních teoretických pojmů do uvažování o koncepci výuky fotografie v rámci výtvarné výchovy; vlastní flexibilní uvažování nad řešenými problémy a hledání paralel s tradičními i současnými proudy ve vzdělávacích koncepcích předmětu výtvarné výchovy; reflexe vlastní výtvarné tvorby na základě teoretických (filosofických) pramenů ze zadané a vlastní literatury

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Základní studijní literatura:
BAXANDAL, M.: Stíny a světlo. Umění a vizuální zkušenost. Brno: Barrister a Principal, 2003. ISBN 80-86598-58-6

CÍSAŘ, J. (ed.): Co je fotografie? Praha: Herman a synové, 2004. 365 s.ISBN 80-239-5169-6

EDWARDES, G.: Naučte se fotografovat dobře krajiny. 100 rad a typů. Brno: Zoner Press 2005. ISBN 80-86815-30-7

Kesner, L. ml.: Vizuální teorie. Praha 1997

FLUSSER, V.; Za filozofii fotografie. Praha: Hynek, 1994.

FLUSSER, V.; Příběh ďábla. Praha: PrahaGemaArt, 1997.

FLUSSER, V.; Do univerza technických obrazů. Praha: OSVU, 2001.

Fotografické monografie z vydavatelství TORST, KANT, FOTOMIDA, FOTOFO, ODEON

FOTR, L.; Adobe Photoshop jednoduše. Brno: Computer Press, 2003.

FRANKEOVÁ, F.; Umění i praxe vědecké fotografie. Praha: MT Press, 2002.

FROST, L.; Kreativní fotografie od A do Z. Brno: Computer Press, 2003.

HEDGECOE, J.; Fotografujeme na kinofilm. Praha: 2003.

HORROCSK, CH.; Marshal McLuhan a virtualita. Praha: Triton, 2002.

Koetzle, Hans-Michael, Slavné fotografie - Historie skrytá za obrazy 1, Taschen 2003

ISBN 3-8228-2576-X

Koetzle, Hans-Michael, Slavné fotografie - Historie skrytá za obrazy 2, Taschen 2003

McLUHAN, M.; Jak rozumět médiím. Praha: 1991.

McLUHAN, M.; Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000.

KOLEKTIV AUTOR Ů: Co je fotografie, Praha VIDEOPRESS, 1989

KOLEKTIV AUTOR Ů: Česká fotografická avantgarda 1918-1948, Praha KANT, 1999

SONTAGOV Á, S.: O fotografii. Paseka, Praha 2003

ŠMOK, J.: Snímková technika, skripta FAMU, Praha, 1973

TAUSK, P.: P řehled současné fotografie, skripta FAMU, Praha, 1985

TAUSK, P.: D ějiny fotografie, skripta FAMU, Praha, 1980

ŠAMŠULA, P., ŠMÍD, J. - Cyklus článků v časopise Výtvarná výchova:

Část desátá - Fotografie ve výtvarné výchově II

Fotografie v koncepci univerzitních studií VV

In Výtvarná výchova 3-4 2007

Část devátá - Fotografie ve výtvarné výchově I

Přístupy k fotografii a východiska pro práci na základní škole, aktuální pohled na diplomovou práci a praktické ověření fotografie na základní škole

In Výtvarná výchova 2/2007

Část osmá - Fotografie a výtvarné umění VI

Fotografie, biblická témata a parafráze uměleckých děl

In Výtvarná výchova 4/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691

Část sedmá - Fotografie a výtvarné umění V

Fotografie a reklama, moc, politika (?a kultura společnosti)

In Výtvarná výchova 3/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691

Část šestá - Fotografie a výtvarné umění IV

Fotografie a lidská identita (2), In Výtvarná výchova 2/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691

Část pátá - Fotografie a výtvarné umění IV

Fotografie a lidská identita (1)

In Výtvarná výchova 1/2006, RS 5096 ISSN 1210-3691

Část čtvrtá - Fotografie a výtvarné umění III

Fotografie a násilí

In Výtvarná výchova ? 2005, RS 5096 ISSN 1210-3691

Část třetí - Fotografie a výtvarné umění II

Fotografie jako obraz člověka

In Výtvarná výchova 2/2005, RS 5096 ISSN 1210-3691

Část druhá - Fotografie a výtvarné umění I

In Výtvarná výchova 1/2005, RS 5096 ISSN 1210-3691

Vančát, J.: Tvorba vizuálních zobrazení. Gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného

umění ve výtvarné výchově. Praha 2000

Doporučená studijní literatura:
ANG, T.; Průvodce digitálního fotografa. Praha: Knižní klub, 2003.

ANG, T.; Digitální fotografie pro pokročilé. Praha: Slováry, 2004.

Barthes, R.: Světlá komora. Bratislava 1994.

BUSSELLE, M.; Jak lépe fotografovat: fotografie krajiny. Praha: Slovart, 1999

Birgus, V., Mlčoch, J.: Česká fotografie 20. století. Praha: UPM a Kant, 2005.

ISBN 80-86217-89-2.

ČESKÁ FOTOGRAFICKÁ AVANTGARDA 1918-1948. Praha: Kant, 1999.

Císař, K.: Co je to fotografie? Hermann a synové, Praha 2004

Fotografick é monografie z vydavatelství TORST, KANT, FOTOMIDA, FOTOFO, ODEON

McLuhan, M.: Jak rozumět médiím. Praha 1991

Moucha, J.: Zážitek arény, FOTOFO, Bratislava 2004

Vančát, J.: Tvorba vizuálních zobrazení. Gnozeologický a komunikační

Aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha 2000

Časopisy: Výtvarná výchova, Ateliér, Foto video, Photo life, National

Geographic aj.

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.07.2008)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
Požadavky ke kontrole:
Klasifikovaný zápočet:
Předkládání zadávaných úkolů během semestru - jejich prezentace. Splnění seminárních úkolů v určených termínech, vypracování a odevzdání semestrální práce v určeném rozsahu a termínu a odevzdání autorského CD a portfolia s digitálními snímky v programu POWER POINT.

Teoretická práce (písemná reflexe) dle konkrétního zadání, s nimž jsou studenti seznámeni

na začátku semestru

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
fotografie a obraz jako východiska pro výtvarnou výchovu fotografie, skutečnost a hledání ?podpovrchových" kvalit, objevování jiných úhlů pohledů při zkoumání reality, pohyb a jeho záznam ve fotografii, komparace fotografie a výtvarného umění na základě daných kritérií a východisek Teorie a praxe:

1. OBRAZ - fotografie

2. Svět jako vnímaný prostor; tématické celky; záměr a potřeby

sdělení a využití fotografických obrazů; výběr témat jako východisek pro autorskou

prezentaci a portfolio

3. Skutečnost a její transformace do plošného řešení - fotografického obrazu

4. Vytváření autorské prezentace fotografických cyklů v programu

PowerPoint - autorské portfolio jako východisko pro didaktický ?fotoprojekt";

5. Kompoziční rozbory fotografických obrazů; kompozice, její zákonitosti a možnosti,

dynamika a statika fotografického obrazu, linie, barva, tvar - kvality fotografického

obrazu

6. Fotografie jako stopa, otisk, informace

7. Využití fotografického obrazu; fotografie jako východisko a předloha pro

potřeby výtvarné koncepce ve výuce

8.Ateliérová fotografie

9. Využití možností programů na úpravu digitálních fotografií

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK