PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika předškolní HV III - OB7308329
Anglický název: Didactics of Preschool Music Education III
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPB01H1C9B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
Předmět bude kompletovat dosavadní poznatky ze všech oblastí, které jsou důležité pro pedagogický profil učitelky v mateřské škole. Bude zaměřen na pedagogickou tvořivost, originalitu i hudebně pedagogické,psychologické a sociologické vědomosti a na teorii a praxi všech hudebních činností v mateřské škole. Pedagogická tvořivost se projeví při prezentaci hudební pohádky. Originalitu studenti prokážou výstavbou hudebněvýchovné hodiny. Vyučující zopakuje všechny důležité poznatky o psychologických, sociologických a hudebně pedagogických otázkách Hv dětí v předškolním věku a jejich využití v hudebně didaktické praxi. Studenti musí prokázat dobrou znalost zpěvníků a metodických příruček pro předškolní děti. Semináře budou tematicky zaměřeny na teoretické a praktické úkoly v oblasti didaktiky pěveckých, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činností . V rámci výuky také bud přiblížen průběh a obsah dílčí zkoušky a rovněž i Státní bakalářské zkoušky
Cíl předmětu
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

Cílem předmětu  je  kompletovat didaktické vědomosti a dovednosti ze všech minulých semestrů. Hlavní důraz ve výuce bude  uplatněn na  propojení pěveckých, instrumentálních činností, hudebně pohybových a poslechových aktivit. Důležitým cílem předmětu je připravit studenty na dílčí zkoušku z předmětu a státní závěrečnou zkoušku z didaktiky Hv.
Cílem předmětu  je  kompletovat didaktické vědomosti a dovednosti ze všech minulých semestrů. Hlavní důraz ve výuce bude  uplatněn na  propojení pěveckých, instrumentálních činností, hudebně pohybových a poslechových aktivit. Důležitým cílem předmětu je připravit studenty na dílčí zkoušku z předmětu a státní závěrečnou zkoušku z didaktiky Hv.

Literatura
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

SEDLÁK, F.  Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ.  Praha : SPN 1985, 311 stran.
PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj.:  Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha : Karolinum 2001, s.282, ISBN 80-246-0365-9.
VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.s.120.
VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha : UK-PedF 2004, s.79. ISBN  80-7290-155-9.
SEDLÁK, F.  Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ.  Praha : SPN 1985. 311 stran.
KODEJŠKA,M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76,  ISBN:80-7290-080-3.
HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Posloucháme hudbu se žáky 1. st. ZŠ. Praha : Scientia 1994,s. 119 , ISBN 80-85827-56-5.
HERDEN, J.Hudba jako řeč. O poslechu doma i ve škole. Praha : Scientia 1998,s. 89, ISBN 80-7183-126-3.
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu  2004, ISBN 80-7068-186-1.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál 2005, ISBN 80-7178-916-X.
JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN 1989,s. 181, ISBN  02/53  14-623-89.
JENČKOVÁ, E.: Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem 2002, s320. ISBN 80-903115-7-1.
VISKUPOVÁ,B. Hudebně pohybové hry.  Praha: Ústřední škola -  Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.
VISKUPOVÁ,B. Hudba a pohyb. Praha: SPN1972.
KURKOVÁ,L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha 1981.
ZEZULA,J.-JANOVSKÁ,O.Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN 1985, 2.vydání,  s.280.
SKŘIVÁNEK - sborník písní pro MŠ, 2. vydání, Praha: PANTON 1980, s.93, 35-007-80.
Šimanovský Z., Tichá, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999., 80-7178-323-4.
KODEJŠKA,M.Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: UK v Praze, PedF 2002, s.76, ISBN 80-7290-080-3.
KODEJŠKA,M. Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.
KODEJŠKA,M. Hudební momentky pro studium Učitelství pro MŠ. Praha (kompendium) 2002.
KODEJŠKA,M.  Hudební výchova  dětí předškolního  věku. Hudební schopnosti.Skriptum. 1.
díl, Praha: SPN 1989.
KODEJŠKA,M. Hudební výchova dětí předškolního věku.  Hudební  prostředí  v   rodině  a
mateřské  škole. Skriptum. 2. díl, Praha: Karolinum 1991.
MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.
SEDLÁK, F.  Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ.  Praha : SPN 1985, 311 stran.PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj.:  Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha : Karolinum 2001, s.282, ISBN 80-246-0365-9.VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.s.120.VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha : UK-PedF 2004, s.79. ISBN  80-7290-155-9.SEDLÁK, F.  Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ.  Praha : SPN 1985. 311 stran.KODEJŠKA,M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76,  ISBN:80-7290-080-3.HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Posloucháme hudbu se žáky 1. st. ZŠ. Praha : Scientia 1994,s. 119 , ISBN 80-85827-56-5.HERDEN, J.Hudba jako řeč. O poslechu doma i ve škole. Praha : Scientia 1998,s. 89, ISBN 80-7183-126-3.TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu  2004, ISBN 80-7068-186-1.TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál 2005, ISBN 80-7178-916-X.JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN 1989,s. 181, ISBN  02/53  14-623-89.JENČKOVÁ, E.: Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem 2002, s320. ISBN 80-903115-7-1.VISKUPOVÁ,B. Hudebně pohybové hry.  Praha: Ústřední škola -  Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.VISKUPOVÁ,B. Hudba a pohyb. Praha: SPN1972.KURKOVÁ,L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha 1981.
ZEZULA,J.-JANOVSKÁ,O.Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN 1985, 2.vydání,  s.280.SKŘIVÁNEK - sborník písní pro MŠ, 2. vydání, Praha: PANTON 1980, s.93, 35-007-80.Šimanovský Z., Tichá, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999., 80-7178-323-4.KODEJŠKA,M.Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: UK v Praze, PedF 2002, s.76, ISBN 80-7290-080-3.KODEJŠKA,M. Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.KODEJŠKA,M. Hudební momentky pro studium Učitelství pro MŠ. Praha (kompendium) 2002.KODEJŠKA,M.  Hudební výchova  dětí předškolního  věku. Hudební schopnosti.Skriptum. 1.                          díl, Praha: SPN 1989.KODEJŠKA,M. Hudební výchova dětí předškolního věku.  Hudební  prostředí  v   rodině  a                          mateřské  škole. Skriptum. 2. díl, Praha: Karolinum 1991.
MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.







Metody výuky
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

V plánovaném rozsahu  13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací  jedné hodiny přednášky a jedné hodiny semináře budou kompletovány všechny zásadní vědomosti a dovednosti získané v průběhu dosavadního studia. Jejich příprava bude kontrolována v průběhu semestru. Od učitele obdrží  na počátku semestru  podrobný plán výuky a podklady pro přípravu na dílčí zkoušku a Závěrečnou bakalářskou zkoušku z hudební výchovy.
V plánovaném rozsahu  13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací  jedné hodiny přednášky a jedné hodiny semináře budou kompletovány všechny zásadní vědomosti a dovednosti získané v průběhu dosavadního studia. Jejich příprava bude kontrolována v průběhu semestru. Od učitele obdrží  na počátku semestru  podrobný plán výuky a podklady pro přípravu na dílčí zkoušku a Závěrečnou bakalářskou zkoušku z hudební výchovy.

Sylabus
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

I.  Pedagogická tvořivost  (hodnocení hudební  pohádky - rozhovor nad zpracovaným
seminárním úkolem)
Studenti předloží pro děti v  předškolním věku poutavý příběh nebo pohádku,  ve  které  se  propojí  jednotlivé  součásti  estetickévýchovy. Využije  např.  přímé řeči,  obsah zvýraznit nakresleným  obrázkem,  vyrobenou  učební  pomůckou.  Emocionální prožitek obsahu pohádky nebo  příběhu prohloubí vlastní písní,  která  se  váže  k  obsahu.  Tak  se  prohloubí estetickýprožitek z literární, z výtvarné a z hudební výchovy.Budou zachována ti hlediska:
- psychologické (přiměřenost znakům dětské psychiky)
- estetické (kvalita uměleckého projevu)
- výchovné (morálně-etický obsah sdělení)
II.  Originalita (výstavba  hudebněvýchovné hodiny  - hodnocení  5 vzorových  příprav
rozhovor  nad  zpracovaným  seminárním úkolem)
III. Vědomosti o psychologických, sociologických a hudebně pedagogických otázkách Hv
dětí v  předškolním    věku  a  jejich využití v hudebně didaktické  praxi
1.   Některé koncepce osobnosti (metodologický přístup k utváření psychiky dítě předškolního
předškolního věku,  základní   znaky  jeho psychiky)
2.   Rozdělení a charakteristika hudebních schopností.
3.   Hudebně sluchové  schopnosti  (citlivost  pro hlasitost, pro barvu tónu, pro výšku tónu)
4.   Auditivně motorické hudební schopnosti
5.   Rytmické cítění (citlivost pro metrickou pulsaci, pro tempo, pro  rytmické časové  členění  tónů,
vnímání hudby  v její rytmicko tonální jednotě, charakteristika rozvoje rytmického cítění)
6.   Tonální  cítění  (citlivost  pro  rozlišování  mimotonálních tónů,  citlivost  pro  zakončení  a
nezakončení  melodie na tónice).
7.   Emocionální reakce na hudbu.
8.   Hudební paměť.
9.   Hudební představivost.
10.  Hudebně tvořivé  schopnosti (vymezení  pojmu dětská  hudební tvořivost,   psychologické
předpoklady   hudebně  tvořivých činností)
11.  Hudební  vývoj  dítěte  a  jeho  periodizace  (prenatální , novorozenecké, kojenecké  období,
období  mladšího,staršího batolete,  období předškolní od 3  do 6 let, období od 6 do 10  let)
12.  Komplexní výchova dětí předškolního a mladšího školního věku
13.  Podněty ke zkvalitnění hudební výchovy v rodině, ve školních zařízeních a společnosti
14.  Hudební výchova dětí v dnešních rodinách.
15.  Metodika  měření  hudebních  schopností  a  její  význam pro pedagogickou praxi
16.  Integrace esteticko výchovných činností a její význam
17.  Didaktické zásady  v hudebním  vyučování (tvořivá  aktivita a uvědomělost,   soustavnost
a   posloupnost,   přiměřenost, názornost,  spojení  teorie  a  praxe, trvalost)  a příklady na jejich
uplatňování v praxi)
18. Vyučovací metody a diferenciace žáků v HV
19. Vzájemná integrace  hudebních činností  a prolínání hudebních činností  s  ostatními
esteticko  výchovnými  činnostmi  na příkladech  (prohlubování  emocionálních   reakcí
v esteticko výchovných činnostech)
IV. Důkladná znalost  zpěvníků a metodických příruček pro (rozhovor)
V.  Didaktika  pěvecké  činnosti (intonace a pěvecká činnost v teorii a  praxi )
1.Kodalyova  intonační  metoda,   naše  metody, praktické intonační postupy v dur a v moll,
esteticko výchovná práce  s  lidovou  a  umělou  písní  v didaktických  hrách
Poznámka:
K této problematice si student prakticky připraví 5 lidových a 5 umělých písní a zazpívá je se zřetelem ke správnému vokálnímu projevu. Písně zároveň doprovodí hrou na klavír.Tvořivě domyslí uplatňování  těchto dovedností  v hudebněvýchovné praxi.
2. Intonace (přehled intonačních metod, dovednost   fonogestiky,  nástin intonačního postupu u dětí v
MŠ a 1. st. ZŠ)
Poznámka:
Ke  zkoušce  budou  studenti  umět  zpívat  opěrné písně na volně nastupující  stupně  tóniny  a  na  intervalové vzdálenosti. Zkouška prověří dovednost fonogestiky a solmizačního zpěvu kterékoliv písně.
VI.  Didaktika instrumentální činnosti  (klavír)
1.  Hra na klavír a  její didaktické využití
2.  Pět lidových písní pro MŠ
3.  Pět umělých písní
4.  Pět písní k hudebně pohybovému projevu
5.  Modely  přípravných a průpravných cvičení v durových transpozicích
VII. Didaktika instrumentálních činností  (další nástroje)
1. Hra  na  sopránovou  zobcovou  flétnu a její didaktické využit (5 písní)
2. Hra na  melodický nástroj  z Orffova hudebního instrumentáře (5 písní nebo skladeb,
důkladná znalost 1.dílu České Orffovy školy)
VIII. Didaktika hudebně pohybové výchovy
Práce s nejmenšími - elementární taneční pohyb s rytmickou deklamací
Rozvíjení hudebně sluchových schopností pohybovou průpravou
Pohybová průprava
Základní pohybové prvky v prostoru
Hra na tělo
Rytmus - pohybové vyjadřování taktů, rytmu, metra
Reakce na změny tempa: Pomalu - rychle
Reakce na změny dynamiky: Zesilování, zeslabování
Citlivost pro hudební formy
Orientace v prostoru
Zapojování pohybu ke zpěvu písní
Pohyby podle hudby
Dramatizace písní
Hry se zpěvy, lidové taneční hry, dětské tance
Současné taneční hry
Poznámka:
Teoretické vědomsoti budou umět studenti aplikovat v praxi. Budou umět  zahrát  na  klavír  improvizace  nebo  převzaté  skladby do pochodu, poklusu, do poskoku, ke krokovým pohybům, na změny tempa, barvy a dynamiky.
IX. Didaktika hudebně poslechových činností
1. Hudebně poslechové  činnosti (vnímání  hudebně výrazových  a formotvorných prostředků,
úkoly poslechových činností v MŠ
2. Metodický  postup  při  předvádění  hudebního díla, prostudovat si některé metodické
náměty  v metodikách pro MŠ (písemná  příprava, hudba doprovázená  slovem - např.  Ilja
Hurník: Příběh  jedné kapely nebo melodramy,  skladby s programním námětem,neprogramní
skladby, motivace, předvedení skladby,  vyprávění  o  skladbě  spojené  s analýzou,  opětovné
přehrání - syntéza).
3. Integrace  poslechu   hudby  s  ostatními  hudebními  a uměleckými aktivitami)
Poznámka:
Student si připraví dle  vlastního výběru 3 přednesové skladby. Bude je  umět hrát na klavír a zároveň si rozmyslí jejich  uplatnění v hodině  Hv. Bude je  umět rozebrat z hledisek:  analýza  strukturální  (kterých  výrazových prostředků bylo použito, práce s motivem a tématem), analýza genetická (inspirační  zdroje skladby,  osoba skladatele, doba), obsahový  (sémantický rozbor- tzn.  proniknutí do  hudební symboliky), rozbor společenské hodnoty skladby (etická výchovná hodnota).
Zkouška z didaktiky HV pro prohloubenou hudební specializaci
Zkouška  z  didaktiky   hudební   výchovy   je   chápána   jako  nejpodstatnější,   souborné   prověření   nabytých   vědomostí  a dovedností v průběhu celého studia.
Hodnocení zkoušky:
Žádná uvedená oblast nesmí mít  menší počet bodů než 5. Maximálně je možné v každé oblasti získat  10 bodů. Celkem je možné obdržet 90 bodů.
Výborně           90 - 83 bodů.
Velmi dobře     82 - 70 bodů.
Dobře               69 -45 bodů.
Nevyhověl       méně než 45 bodů
Otázky ke státním zkouškám
1.Instrumentální činnosti - dětské hudební nástroje. Didaktické zásady - zásada tvořivé
aktivity. Rytmické cítění.
2.Instrumentální činnosti - metodika práce s dětskými hudebními nástroji. Didaktické zásady
- zásada vědeckosti vyučování a výchovy. Hudební vývoj dítěte do 3 let.
3.Instrumentální činnosti - Česká Orffova škola- obsah. Didaktické zásady - zásada
soustavnosti a posloupnosti. Rozdělení hudebních schopností.
4. Didaktické zásady -  zásada názornosti. Pěvecká činnost (význam zpěvu, varianty
pěveckých činností, dětský hlas, návyky,pěvecké činnosti v ontogenetickém vývoji,
tonální cítění.
5. Pěvecká činnost - zapojení pěveckých činností do ostatních hudebních a esteticko
výchovných činností. Vokální intonace- modely.. Péče o dětský hlas. Hudebně sluchové
schopnosti.
6. Pěvecká činnost - motivace, nácvik, příprava učitelky, hlediska pro výběr písní, jak má
umět učitelka hrát na hudební nástroj. Hudební představivost.
7.Poslechové činnosti v MŠ v rozvoji základních hudebních schopností. Rozvoj hudebních
schopností od tří do šesti let.
8. Hudebně pohybové činnosti v MŠ v rozvoji základních hudebních schopností
9. Hudební profil dítěte při vstupu do 1. ročníku ZŠ (metodika práce v 1. ročníku ZŠ). Rozvoj
hudební představivosti při nácviku písní.
10. Základní rysy současného pojetí hudební výchovy a modernizační trendy předškolní
hudební výchovy v jednotlivých hudebních disciplinách. Rozdělení didaktických zásad.
I.  Pedagogická tvořivost  (hodnocení hudební  pohádky - rozhovor nad zpracovaným      seminárním úkolem)
Studenti předloží pro děti v  předškolním věku poutavý příběh nebo pohádku,  ve  které  se  propojí  jednotlivé  součásti  estetickévýchovy. Využije  např.  přímé řeči,  obsah zvýraznit nakresleným  obrázkem,  vyrobenou  učební  pomůckou.  Emocionální prožitek obsahu pohádky nebo  příběhu prohloubí vlastní písní,  která  se  váže  k  obsahu.  Tak  se  prohloubí estetickýprožitek z literární, z výtvarné a z hudební výchovy.Budou zachována ti hlediska:- psychologické (přiměřenost znakům dětské psychiky)- estetické (kvalita uměleckého projevu)- výchovné (morálně-etický obsah sdělení)


II.  Originalita (výstavba  hudebněvýchovné hodiny  - hodnocení  5 vzorových  příprav          rozhovor  nad  zpracovaným  seminárním úkolem)
III. Vědomosti o psychologických, sociologických a hudebně pedagogických otázkách Hv       dětí v  předškolním    věku  a  jejich využití v hudebně didaktické  praxi 
1.   Některé koncepce osobnosti (metodologický přístup k utváření psychiky dítě předškolního         předškolního věku,  základní   znaky  jeho psychiky) 2.   Rozdělení a charakteristika hudebních schopností. 3.   Hudebně sluchové  schopnosti  (citlivost  pro hlasitost, pro barvu tónu, pro výšku tónu) 4.   Auditivně motorické hudební schopnosti 5.   Rytmické cítění (citlivost pro metrickou pulsaci, pro tempo, pro  rytmické časové  členění  tónů,         vnímání hudby  v její rytmicko tonální jednotě, charakteristika rozvoje rytmického cítění) 6.   Tonální  cítění  (citlivost  pro  rozlišování  mimotonálních tónů,  citlivost  pro  zakončení  a        nezakončení  melodie na tónice). 7.   Emocionální reakce na hudbu. 8.   Hudební paměť. 9.   Hudební představivost.10.  Hudebně tvořivé  schopnosti (vymezení  pojmu dětská  hudební tvořivost,   psychologické            předpoklady   hudebně  tvořivých činností)11.  Hudební  vývoj  dítěte  a  jeho  periodizace  (prenatální , novorozenecké, kojenecké  období,         období  mladšího,staršího batolete,  období předškolní od 3  do 6 let, období od 6 do 10  let)12.  Komplexní výchova dětí předškolního a mladšího školního věku13.  Podněty ke zkvalitnění hudební výchovy v rodině, ve školních zařízeních a společnosti14.  Hudební výchova dětí v dnešních rodinách.15.  Metodika  měření  hudebních  schopností  a  její  význam pro pedagogickou praxi16.  Integrace esteticko výchovných činností a její význam17.  Didaktické zásady  v hudebním  vyučování (tvořivá  aktivita a uvědomělost,   soustavnost             a   posloupnost,   přiměřenost, názornost,  spojení  teorie  a  praxe, trvalost)  a příklady na jejich          uplatňování v praxi)18. Vyučovací metody a diferenciace žáků v HV19. Vzájemná integrace  hudebních činností  a prolínání hudebních činností  s  ostatními          esteticko  výchovnými  činnostmi  na příkladech  (prohlubování  emocionálních   reakcí          v esteticko výchovných činnostech)

IV. Důkladná znalost  zpěvníků a metodických příruček pro (rozhovor)
V.  Didaktika  pěvecké  činnosti (intonace a pěvecká činnost v teorii a  praxi )
1.Kodalyova  intonační  metoda,   naše  metody, praktické intonační postupy v dur a v moll,    esteticko výchovná práce  s  lidovou  a  umělou  písní  v didaktických  hráchPoznámka:K této problematice si student prakticky připraví 5 lidových a 5 umělých písní a zazpívá je se zřetelem ke správnému vokálnímu projevu. Písně zároveň doprovodí hrou na klavír.Tvořivě domyslí uplatňování  těchto dovedností  v hudebněvýchovné praxi.
2. Intonace (přehled intonačních metod, dovednost   fonogestiky,  nástin intonačního postupu u dětí v      MŠ a 1. st. ZŠ)Poznámka:Ke  zkoušce  budou  studenti  umět  zpívat  opěrné písně na volně nastupující  stupně  tóniny  a  na  intervalové vzdálenosti. Zkouška prověří dovednost fonogestiky a solmizačního zpěvu kterékoliv písně.
VI.  Didaktika instrumentální činnosti  (klavír)1.  Hra na klavír a  její didaktické využití 2.  Pět lidových písní pro MŠ 3.  Pět umělých písní 4.  Pět písní k hudebně pohybovému projevu5.  Modely  přípravných a průpravných cvičení v durových transpozicích
VII. Didaktika instrumentálních činností  (další nástroje)                1. Hra  na  sopránovou  zobcovou  flétnu a její didaktické využit (5 písní) 2. Hra na  melodický nástroj  z Orffova hudebního instrumentáře (5 písní nebo skladeb,     důkladná znalost 1.dílu České Orffovy školy)
VIII. Didaktika hudebně pohybové výchovy Práce s nejmenšími - elementární taneční pohyb s rytmickou deklamacíRozvíjení hudebně sluchových schopností pohybovou průpravouPohybová průpravaZákladní pohybové prvky v prostoruHra na těloRytmus - pohybové vyjadřování taktů, rytmu, metraReakce na změny tempa: Pomalu - rychle Reakce na změny dynamiky: Zesilování, zeslabováníCitlivost pro hudební formyOrientace v prostoruZapojování pohybu ke zpěvu písníPohyby podle hudbyDramatizace písníHry se zpěvy, lidové taneční hry, dětské tanceSoučasné taneční hry
Poznámka:Teoretické vědomsoti budou umět studenti aplikovat v praxi. Budou umět  zahrát  na  klavír  improvizace  nebo  převzaté  skladby do pochodu, poklusu, do poskoku, ke krokovým pohybům, na změny tempa, barvy a dynamiky.
IX. Didaktika hudebně poslechových činností 1. Hudebně poslechové  činnosti (vnímání  hudebně výrazových  a formotvorných prostředků,       úkoly poslechových činností v MŠ2. Metodický  postup  při  předvádění  hudebního díla, prostudovat si některé metodické      náměty  v metodikách pro MŠ (písemná  příprava, hudba doprovázená  slovem - např.  Ilja      Hurník: Příběh  jedné kapely nebo melodramy,  skladby s programním námětem,neprogramní     skladby, motivace, předvedení skladby,  vyprávění  o  skladbě  spojené  s analýzou,  opětovné      přehrání - syntéza).3. Integrace  poslechu   hudby  s  ostatními  hudebními  a uměleckými aktivitami)
Poznámka:Student si připraví dle  vlastního výběru 3 přednesové skladby. Bude je  umět hrát na klavír a zároveň si rozmyslí jejich  uplatnění v hodině  Hv. Bude je  umět rozebrat z hledisek:  analýza  strukturální  (kterých  výrazových prostředků bylo použito, práce s motivem a tématem), analýza genetická (inspirační  zdroje skladby,  osoba skladatele, doba), obsahový  (sémantický rozbor- tzn.  proniknutí do  hudební symboliky), rozbor společenské hodnoty skladby (etická výchovná hodnota).
Zkouška z didaktiky HV pro prohloubenou hudební specializaci

Zkouška  z  didaktiky   hudební   výchovy   je   chápána   jako  nejpodstatnější,   souborné   prověření   nabytých   vědomostí  a dovedností v průběhu celého studia.
Hodnocení zkoušky:Žádná uvedená oblast nesmí mít  menší počet bodů než 5. Maximálně je možné v každé oblasti získat  10 bodů. Celkem je možné obdržet 90 bodů.
Výborně           90 - 83 bodů.Velmi dobře     82 - 70 bodů.Dobře               69 -45 bodů.Nevyhověl       méně než 45 bodů

Otázky ke státním zkouškám
1.Instrumentální činnosti - dětské hudební nástroje. Didaktické zásady - zásada tvořivé    aktivity. Rytmické cítění.2.Instrumentální činnosti - metodika práce s dětskými hudebními nástroji. Didaktické zásady    - zásada vědeckosti vyučování a výchovy. Hudební vývoj dítěte do 3 let.3.Instrumentální činnosti - Česká Orffova škola- obsah. Didaktické zásady - zásada    soustavnosti a posloupnosti. Rozdělení hudebních schopností.4. Didaktické zásady -  zásada názornosti. Pěvecká činnost (význam zpěvu, varianty     pěveckých činností, dětský hlas, návyky,pěvecké činnosti v ontogenetickém vývoji,     tonální cítění.5. Pěvecká činnost - zapojení pěveckých činností do ostatních hudebních a esteticko     výchovných činností. Vokální intonace- modely.. Péče o dětský hlas. Hudebně sluchové      schopnosti.6. Pěvecká činnost - motivace, nácvik, příprava učitelky, hlediska pro výběr písní, jak má     umět učitelka hrát na hudební nástroj. Hudební představivost.7.Poslechové činnosti v MŠ v rozvoji základních hudebních schopností. Rozvoj hudebních     schopností od tří do šesti let.8. Hudebně pohybové činnosti v MŠ v rozvoji základních hudebních schopností9. Hudební profil dítěte při vstupu do 1. ročníku ZŠ (metodika práce v 1. ročníku ZŠ). Rozvoj     hudební představivosti při nácviku písní.10. Základní rysy současného pojetí hudební výchovy a modernizační trendy předškolní       hudební výchovy v jednotlivých hudebních disciplinách. Rozdělení didaktických zásad.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK