|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cílem předmětu je rozšířit vědomostní a dovedností základ ze zimního semestru 2. ročníku studia. Hlavní důraz ve výuce bude uplatněn na propojení pěveckých a instrumentálních činností a hlubší osvětlení hudebně didaktických principů vzdělávání dětí v předškolním věku.
Cílem předmětu je rozšířit vědomostní a dovedností základ ze zimního semestru 2. ročníku studia. Hlavní důraz ve výuce bude uplatněn na propojení pěveckých, instrumentálních a poslechových aktivit a hlubší osvětlení hudebně didaktických principů vzdělávání dětí v předškolním věku. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
ZEZULA,J.-JANOVSKÁ,O. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN 1985,2.vydání, s.280.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ 1997, 2001, 56 s., ISBN 80-902662-4-X.
KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál 1999, s.143, ISBN 80-7178-306-4.
Šimanovský Z., Tichá, A., Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999, 80-7178-323-4
ŠIMČÍK,D: Rytmizujeme 33 slovenských prísloví a porekadiel. Prešov: Rokus 2002, 1. vydání, ISBN:80-89055-15-x.
VISKUPOVÁ,B.:Hudebně pohybové hry. Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.
VISKUPOVÁ, BOŽENA. Hudba a pohyb.Praha: SPN 1987.
VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky. Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5.
JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., č. 02/53 14-623-89.
HURNÍK, I., EBEN, P.: Česká Orffova škola, 1. díl.Praha : Supraphon 1983, s.53., č. 16/2 02-263-69.
ŠIMČÍK,D.: Rytmizujeme 33 slovenských prislovi a porekadiel. Prešov: Rokus 2002, ISBN:80-89055-15-x.
HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683.
MÚZY V ŠKOLE Časopis pro hudební výchovu .FHV UMB, Banská Bystrica
ZEZULA,J.-JANOVSKÁ,O. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN 1985,2.vydání, s.280. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ 1997, 2001, 56 s., ISBN 80-902662-4-X. KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál 1999, s.143, ISBN 80-7178-306-4. Šimanovský Z., Tichá, A., Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999, 80-7178-323-4 ŠIMČÍK,D: Rytmizujeme 33 slovenských prísloví a porekadiel. Prešov: Rokus 2002, 1. vydání, ISBN:80-89055-15-x. VISKUPOVÁ,B.:Hudebně pohybové hry. Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49. VISKUPOVÁ, BOŽENA. Hudba a pohyb.Praha: SPN 1987. VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky. Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5. JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., č. 02/53 14-623-89. HURNÍK, I., EBEN, P.: Česká Orffova škola, 1. díl.Praha : Supraphon 1983, s.53., č. 16/2 02-263-69. ŠIMČÍK,D.: Rytmizujeme 33 slovenských prislovi a porekadiel. Prešov: Rokus 2002, ISBN:80-89055-15-x. HERDEN, J. Hudba pro děti. Vysokoškolská učebnice. Kolář J (s.25 - 47, Jenčková E. (s. 90 - 124), .Praha: UK 1992, s.193, ISBN 80-7066-522-X.
HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Posloucháme hudbu se žáky 1. st. ZŠ.Praha: Scientia 1994,s.119, ISBN 80-85827-56-5.
HERDEN, J. Hudba jako řeč. O poslechu doma i ve škole. Praha:Scientia 1998,s.89, ISBN 80-7183-126-3.
HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683.
MÚZY V ŠKOLE Časopis pro hudební výchovu .FHV UMB, Banská Bystrica ISSN1335- 1605.
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací jedné hodiny za týden budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán na jednotlivé hodiny a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich vlastní vystoupení před skupinou. Na nich předvedou se skupinou motivaci, nácvik písně a následně uplatnění rytmu,pulzace, metra, ostatinata s využitím orlovských hudebních nástrojů. Ke svému vystoupení využijí kvalitně vypracované přípravy. Hodnocení jejich práce pak bude předmětem rozhovoru učitele se skupinou (pozitiva a negativa, podněty v dané oblasti). Jejich příprava bude kontrolována v průběhu semestru. Od učitele obdrží na počátku semestru metodické náměty pro svá vystoupení před skupinou. Výběr písní a jejich instrumentální zpracování bude náročnější u skupiny s prohloubenou hudební výchovou než tomu bude u ostatních nespecialistů.
V plánovaném rozsahu výuky budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná práce. Studentky obdrží plán výuky a v něm budou vyznačeny i úkoly při zpěvu a hře na Orffovy hudební nástroje. V úvodní hodině vyučující předvede před skupinou vhodnou motivaci k písni, její nácvik a následně ukáže uplatnění rytmických hodnot (rytmu, pulzace, metra, ostatinata) při hře na dětské hudební nástroje z Orffova instrumentáře. Seznámí studenty i se systémem, jak vypracovat písemnou přípravu. Od učitele obdrží na počátku semestru všechny metodické náměty a seznam odborné literatury a pokyny k vypracování seminární práce. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Obsah předmětu obsahuje:
didaktické zásady v hudebním vyučování včetně příkladů jejich uplatňování v praxi
vyučovací metody a diferenciace žáků v hudební výchově
integrace hudebních činností s ostatními estetickovýchovnými činnostmi na příkladech (reflexe vlastní hudebně integrativní pohádky z 1. ročníku studia)
struktura vyučovací hodiny a příprava učitele na vyučování, včetně mimoškolní hudebně osvětové práce s předškolními dětmi
V rámci předmětu bude představena česká adaptace Orffovy školy, jak byla vypracována I. Hurníkem, P. Ebenem, B. Viskupovou a P. Jurkovičem. V semináři budou propojeny pěvecké a klavírní dovednosti a rovněž i hra na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti se seznámí s popisem a využitím Orffových hudebních nástrojů, zaměří se na práci s motivem, hudební větou, na improvizaci závětí k danému rytmickému a později i melodickému předvětí, na vymýšlení variací na danou hudební myšlenku ve smyslu změn rytmických i rytmicko melodických, na rondo rytmické a melodické při zapojení různých bicích a melodických orffovských nástrojů. V rámci předmětu budou studenti hrát a zpívat vybrané lidové a umělé písně uvedené v 1. dílu České Orffovy školy, budou vymýšlet využití Orffových hudebních nástrojů při zpěvu písní nebo při hudebně pohybových projevech na lidové písně, které se učili v předmětu Hra na klavír. V rámci seminární práce studenti vypracují partitury 5 písní pro děti v předškolním věku s uplatněním hry na zobcovou sopránovou flétnu, bicí i melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře a klavíru. Využijí také nacvičených hudebně pohybových písní od Boženy Viskupové. S pomocí klavíru pak předvedou jejich nácvik se studenty v semináři. Požadavky na provedení všech úkolů budou větší než na studenty, kteří nestudují prohloubenou hudební specializaci.
Konkrétní výuka bude mít následující obsah: a) didaktické zásady v hudebním vyučování včetně příkladů jejich uplatňování v praxi b) vyučovací metody a diferenciace žáků v hudební výchově c) integrace hudebních činností s ostatními estetickovýchovnými činnostmi na příkladech d) struktura vyučovací hodiny a příprava učitele na vyučování, včetně mimoškolní hudebně osvětové práce s předškolními dětmi e) poslechové činnosti u dětí v předškolním věku
V rámci předmětu bude představena česká adaptace Orffovy školy, jak byla vypracována I. Hurníkem, P. Ebenem, B. Viskupovou a P. Jurkovičem. V semináři budou propojeny pěvecké a klavírní dovednosti a rovněž i hra na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti se seznámí s popisem a využitím Orffových hudebních nástrojů, zaměří se na práci s motivem, hudební větou, na improvizaci závětí k danému rytmickému a později i melodickému předvětí, na vymýšlení variací na danou hudební myšlenku ve smyslu změn rytmických i rytmicko melodických, na rondo rytmické a melodické při zapojení různých bicích a melodických orffovských nástrojů. V rámci předmětu budou studenti hrát a zpívat vybrané lidové a umělé písně uvedené v 1. dílu České Orffovy školy, budou vymýšlet využití Orffových hudebních nástrojů při zpěvu písní nebo při hudebně pohybových projevech na lidové písně, které se učili v předmětu Hra na klavír. Naučí se další umělé písně, které jsou vhodné pro domácí rodinné muzicírování. V rámci hudebně poslechových aktivit bude představena hudba jako řeč, při které dojde k analýze pohybu hudebně výrazových prostředků na formálním půdorysu modelových příkladů poslechových skladeb. Důraz bude položen na zážitek. V rámci seminární práce studenti vypracují partitury 5 písní pro děti v předškolním věku s uplatněním hry na zobcovou sopránovou flétnu, bicí i melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře a klavíru. S pomocí klavíru se připraví na jejich nácvik se studenty v rámci výuky. V kombinované formě studia studenti obdrží seznam článků z odborných časopisů Hudební výchova (ČR) a Múzy v škole (SR), které se váží k tématům didaktiky hudební výchovy, k instrumentální činnosti nebo poslechu hudby dětí v mateřských školách. Vyberou si jeden článek z daného seznamu a zpracují je do podoby referátu v rozsahu 3 stran textu. V závěru písemného referátu se zamyslí nad pedagogickou dedukcí uvedených myšlenek do problematiky jejich učitelské praxe v mateřských školách. Pro studenty s prohloubenou specializací HV budou výstupní nároky na kvalitu provedení vyšší a budou doplněny o hudebně psychologické a pedagogické znalosti.
|
|
||
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2010)
Žádné |