|
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cílem předmětu je pochopit hudební výchovu předškolních dětí z teoretického a hlavně z praktického hlediska. Proto obsahovým námětem bude přehledná charakteristika hudebně psychologických a sociologických základů rozvoje hudebnosti z ontogenetického hlediska. Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Cílem předmětu je zúročit dosavadní poznatky a dovednosti z předcházejících předmětů.
Cílem předmětu je pochopit hudební výchovu předškolních dětí z teoretického a hlavně z praktického hlediska. Proto obsahovým námětem bude přehledná charakteristika hudebně psychologických a sociologických základů rozvoje hudebnosti z ontogenetického hlediska, dále pak poznatky o vývoji, zákonitostech a znacích formové stavby včetně příkladů z díla Česká Orffova škola. Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Cílem předmětu je zúročit dosavadní poznatky a dovednosti z předcházejících předmětů. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
D`ANDREA, FLORIANA, HLAVÁČKOVÁ, IVANA, KODEJŠKA, MILOŠ Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha , 1998.
TICHÁ,A.: Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005, 1. vydání,s.148, ISBN:80-7178-916-X.
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran.
HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče 2004, 1.vydání,s.141, ISBN:80-86695-46-8.
KRBAŤA, P. Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov 1994. ISBN 80-967089-4-5.
SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. ISBN 80-04-20587-9.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997, 2001, 56 s., ISBN 80-902662-4-X.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Tóny jara, 1. díl. Hradec Králové:Tandem, 2003, 56 s., ISBN 80-903115-2-0
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004. 52 s., ISBN 80-903115-3-9.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-4-7.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hody,hody,doprovody, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-5-5
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hody,hody,doprovody, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-6-3.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Podzimní zpívání, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-8-X.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-0-4.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-1-2.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební nadílka. Nová Paka: FTČ, 2001, 56 s., ISBN 80-902808-0-3.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební pohádka. Nová Paka: FTČ, 1998, 2000, 56 s., ISBN 80-902808-1-1.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999, 56 s., ISBN 80-902662-0-7.
KODEJŠKA,M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76, ISBN:80-7290-080-3.
KODEJŠKA M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha SPN, 1989. Poznámka: skriptum I.,II.
KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4.
KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000, 135 s., ISBN 80-7178-437-0.
MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255.
VISKUPOVÁ,B.Hudebně pohybové hry. Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.
VISKUPOVÁ B. Hudební pohybová výchova a zpěv. Praha, 1989.
VISKUPOVÁ, BOŽENA.Hudba a pohyb . Praha , 1987.
VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5.
HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683.
MÚZY V ŠKOLE Časopis pro hudební výchovu .FHV UMB, Banská Bystrica
ISSN1335- 1605.
ŠIMANOVSKÝ, ZDENĚK ; TICHÁ, ALENA Lidové písničky a hry s nimi . Praha , 1999.
ZEZULA J., JANOVSKÁ O. Hudební výchova v MŠ (metodika). Praha SPN, 1987.
TICHÁ,A.: Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005, 1. vydání,s.148, ISBN:80-7178-916-X. SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran. HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče 2004, 1.vydání,s.141, ISBN:80-86695-46-8. KRBAŤA, P. Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov 1994. ISBN 80-967089-4-5. SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. ISBN 80-04-20587-9. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997, 2001, 56 s., ISBN 80-902662-4-X. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Tóny jara, 1. díl. Hradec Králové:Tandem, 2003, 56 s., ISBN 80-903115-2-0 JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004. 52 s., ISBN 80-903115-3-9. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-4-7. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hody,hody,doprovody, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-5-5 JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hody,hody,doprovody, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-6-3. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Podzimní zpívání, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-8-X. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-0-4. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-1-2. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební nadílka. Nová Paka: FTČ, 2001, 56 s., ISBN 80-902808-0-3. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební pohádka. Nová Paka: FTČ, 1998, 2000, 56 s., ISBN 80-902808-1-1. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999, 56 s., ISBN 80-902662-0-7. KODEJŠKA,M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76, ISBN:80-7290-080-3. KODEJŠKA M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha SPN, 1989. Poznámka: skriptum I.,II. KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4. KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000, 135 s., ISBN 80-7178-437-0. MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255. VISKUPOVÁ,B.Hudebně pohybové hry. Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49. VISKUPOVÁ B. Hudební pohybová výchova a zpěv. Praha, 1989. VISKUPOVÁ, BOŽENA.Hudba a pohyb . Praha , 1987. VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5. HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683. MÚZY V ŠKOLE Časopis pro hudební výchovu .FHV UMB, Banská Bystrica ISSN1335- 1605.
ŠIMANOVSKÝ, ZDENĚK ; TICHÁ, ALENA Lidové písničky a hry s nimi . Praha , 1999. JANEČEK, K.: Hudební formy. 1. vyd. Praha : SNKLHU 1955,s. 491. ZENKL, L.: ABC hudebních forem. 2. vyd. Praha : Supraphon 1990,s. 256,. ISBN 80-7058-174-3.
ZEZULA J., JANOVSKÁ O. Hudební výchova v MŠ (metodika). Praha SPN, 1987. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací jedné hodiny za týden budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán na jednotlivé hodiny a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich vlastní vystoupení před skupinou. Na nich předvedou se skupinou motivaci, nácvik písně. Ke svému vystoupení využijí kvalitně vypracované přípravy. Hodnocení jejich práce pak bude předmětem rozhovoru učitele se skupinou (pozitiva a negativa, podněty v dané oblasti). Jejich příprava bude kontrolována v průběhu semestru. Od učitele obdrží na počátku semestru metodické náměty pro vystoupení. Protože studenti mají prohloubenou hudební výchovu, budou úkoly pojaty náročněji než je tomu u studentů s jinou specializací.
V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací jedné hodiny za týden budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán na jednotlivé hodiny a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich vlastní vystoupení před skupinou. Na nich předvedou se skupinou motivaci, nácvik písně. Ke svému vystoupení využijí kvalitně vypracované přípravy. Hodnocení jejich práce pak bude předmětem rozhovoru učitele se skupinou (pozitiva a negativa, podněty v dané oblasti). Jejich příprava bude kontrolována v průběhu semestru. Od učitele obdrží na počátku semestru metodické náměty pro vystoupení. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
zápočet
Seminární práce na konci semestru, zápočet |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Obsahem výuky budou průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.). K zápočtu studenti napíší didaktické přípravy 3 lidových a 2 umělých písní. Vystoupí s některými z nich před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní v praxi. Studentům bude rovněž předložen seznam pěvecké literatury pro předškolní děti, který bude sloužit jako podnět pro jejich budoucí pedagogickou praxi.
Obsahem výuky budou průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.). Pozornost bude věnována i zastoupení různých hudebních forem, které se mohou uplatnit v hudebně didaktické práci v předškolní hudební výchově (včetně vazby na poslech hudby). K zápočtu studenti napíší didaktické přípravy 3 lidových a 2 umělých písní. Vystoupí s některými z nich před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní a hudebních forem v praxi. Studentům bude rovněž předložen seznam pěvecké literatury pro předškolní děti, který bude sloužit jako podnět pro jejich budoucí pedagogickou praxi. Budou seznámeni s hudebními formami, které je možné uplatňovat v práci s předškolními dětmi. |