PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hra na klavír II - OB7308140
Anglický název: Playing the Piano II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
Student mírně pokročilý (B program) nacvičí 8 přednesových skladeb z Klavirní školy pro začátečníky BGS, které se vztahují programově k pedagogickému využití u dětí v předškolním věku. Naučí se hrát jednooktávové stupnice F dur, G dur, A dur, H dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T,S,D v tóninách F dur, G dur, A dur, H dur. Harmonické kadence od C dur až po H dur se naučí v levé ruce hrát ve stylizaci doprovodů jako polku, pochod, kombinovaně, valčík a rozloženě. Součástí výuky bude hra a zpěv 8 písní pro předškolní děti a 14 dalších písní pro děti v tóninách od C dur do H dur se stylizací doprovodů a 26 písní pouze v tónině C dur. Student pokročilý (C program) nacvičí 6 přednesových skladeb, které se vztahují programově k pedagogickému využití u dětí v předškolním věku. Součástí výuky bude i nácvik 20 dětských písní s akordickým doprovodem a následně v transpozicích a ve stylizaci doprovodů v tóninách C dur, D dur, E dur, F dur, G dur, A dur, H dur.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

Cílem discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů II je pokračovat ve výcviku hry doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit je několika přednesovým skladbám, které jsou vhodné pro pedagogické využití u dětí v předškolním věku.

Literatura
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.

DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými písněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.

KODEJŠKA,M. Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ. Praha: (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.- B program, C program. Praha: (kompendium) 2005.

MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255.

Metody výuky
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací jedné hodiny za týden budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná domácí práce. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu B (základní zkušenost např. ze SPGŚ a nebo několika ročníků ZUŠ) nebo C (pokročilá zkušenost). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

zápočet

Sylabus
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

Program pro studenty mírně pokročilé s programem B:

I. Přednesové skladby z klavírní školy pro začátečníky:

Vaňhal, J.K.: Allegretto, KŠ I, č. 95, s.60 Ryba,J.: Teče, voda, teče, KŠ, č. 98, s.61, Sarauer,A.: Zahrajte mi, muzikanti, Sarauer,A.: Strašpytel KŠ II, č. 25, s. 88, Hurník,I.: Smutná písnička, Nečasová,J.: Ráno+Večer, Nečasová,J.: Princezna

II. Hra jednooktávové stupnice pravou rukou úhozem shora: Fdur, G dur, A dur, H dur

III. Hra akordické kadence T-S-D-T levou rukou: F dur, G dur, A dur, H dru

IV. Hra akordické kadence T-S-D-T jako valčíku, polky, pochodu,

rozloženě a kombinovaně: C, dur, D dur, E, dur, F dur, G dur, A dur, H dru

V. Hra a zpěv uvedených písní v transpozicích a ve styl. doprovodu v tóninách od C dur do H dur: Posvícení, Běží liška, Slepičko má, Myšičko, myš, Listopad, Z jedné strany chvojka, Adámku náš, Šel myslivec

VI. Hra a zpěv písní pro ZŠ v C dur s akordickým doprovodem: Skákal pes, Prší, prší,Halí,belí,Dú, Valaši,dú,Šel zahradník,Maličká su, Nic nedbám, Kalamajka, Zahrajte mi,Pohádka,Komáři,Beskyde, Beskyde,Ach,synku,Okolo Frýdku,Já do lesa,Když jsem byl malučký,Já mám koně,Žežuličko,Dú, kravičky,Rybička maličká,Škubejte kravičky,Vyletěla z okénečka,Travička zelená,Pod naším okýnkem, Šel tudy,Pec nám spadla

VII. Hra a zpěv písní pro ZŠ v transpozicích a ve stylizovaném doprovodu od C dur až do H dur: Skákal pes,Šel zahradník,Nic nedbám,Kalamajka,Zahrajte mi muzikanti,Pohádka, Ach, synku,Rybička maličká,Pod naším okénkem,Travička zelená,Šel tudy,Pec nám spadla,Dú, Valaš,dú

Program pro studenty mírně pokročilé s programem B:

I. Interpretace přednesových skladeb pro děti předškolního a mladšího školního věku na klavír: Koželuh,I.:Andante,str.8, Neff,CH.G.: Allegretto,s. 9,Sarauer,A.: Strašpytel ve tmě, s. 10, Hurník, I.: Smutná písnička,s.10, Diabelli,A.: Allegretto, Diabelli,A.: Valčík

II. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro dětí

A) Dovednost zahrát a zazpívat 20 písní pouze s akordickým doprovodem (T,S,D) v tóninách:D dur, E dur, F dur, G dur, A dur, H dur.

B) Doprovodit 20 určených písní v tóninách D dur, E dur, F dur, G dur, A dur, H dur pomocí základních akordů z harmonické kadence (T,S,D) ve formě pochodu, polky, kombinovaně, ve valčíku a rozloženém doprovodu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK